Uudet opiskelijat valittu

Vaasan yliopiston uudet opiskelijat on valittu. Yliopistossa aloittaa ensi syksynä yhteensä noin 730 uutta opiskelijaa.

Vaasan yliopistoon haki kevään kandidaattiohjelmien yhteishaussa yhteensä 4172 hakijaa, joista hyväksytyksi tuli 458. Kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 60–70 prosenttia oli varattu ensikertalaisille hakijoille. Vaasan yliopistossa on tarjolla energia- ja informaatiotekniikan, hallintotieteiden, kauppatieteiden, tuotantotalouden ja tietojärjestelmätieteen kandidaattiohjelmat sekä uusi viestintätieteiden kandidaattiohjelma.

Kaikki yhteishaussa hakeneet saavat tiedon valinnan tuloksesta sähköpostitse sekä Oma Opintopolku -palvelusta. Opiskelupaikan saaneiden on ilmoitettava 14.7. mennessä, ottavatko he paikan vastaan.

Opiskelijoita valittiin ylioppilastutkintotodistuksesta saatavien pisteiden perusteella, ylioppilastutkintotodistuksen ja valintakokeen yhteispisteillä sekä pelkästään valintakokeen pisteiden perusteella. Todistusvalinta oli käytössä tekniikan alan yhteisvalinnassa sekä ensimmäistä kertaa kauppatieteellisen alan yhteisvalinnassa. Jatkossa opiskelijoita valitaan yhä enemmän suoraan ylioppilastutkintotodistuksen arvosanojen perusteella.

Uusia opiskelijoita on valittu kevään aikana lisäksi suomenkielisiin ja kansainvälisiin maisteriohjelmiin sekä avoimen yliopiston opintojen perusteella. Näissä koulutuksissa opiskelijavalinta tapahtuu harkinnanvaraisesti aikaisempien korkeakouluopintojen perusteella.

Uusien opiskelijoiden orientaatiopäivät järjestetään elo-syyskuun vaihteessa. Lukuvuoden 2017–2018 avajaisia vietetään maanantaina 4.9.

Lisätietoja:
Miisa Aho, asiantuntija, hakija- ja liikkuvuuspalvelut, p. 029 449 8166