Uusi ohjausjärjestelmä Wärtsilältä VEBICin moottorilaboratorioon - "Tuo ...
- Ohjausjärjestelmä avaa paljon uusia mahdollisuuksia tutkimukseen ja tuo selvästi lisää joustavuutta, sanoo Vaasan yliopiston energiatekniikan professori Seppo Niemi.
Niemen mukaan uusi ohjausjärjestelmä on tärkeässä roolissa esimerkiksi meneillään olevassa INTENS-tutkimushankkeessa, jossa mallinnetaan kokonainen hybridivoimalaratkaisu.
INTENS on Vaasan yliopiston ja neljän muun yliopiston ja tutkimuslaitoksen sekä meriteollisuuden 14 johtavan yrityksen yhteinen hanke, jossa keskitytään parantamaan alusten energiatehokkuutta ja vähentämään niiden aiheuttamia päästöjä.
Avoin ohjausjärjestelmä taipuu muutoksiin
Moottorilaboratorioon asennettu uusi ohjausjärjestelmä ohjaa 4L20-moottoria, jonka Wärtsilä on antanut yliopiston käyttöön VEBICiin. Moottorin asennukset päättyivät viime vuoden lopulla ja sitä on käytetty tutkimuksiin kuluvan vuoden alusta lähtien.
- Wärtsilän UNIC-ohjausjärjestelmä, jota käytetään tuotantomoottoreissa, ei sovellu niin hyvin nopeaan ja joustavaan testaukseen, koska se on massiivinen järjestelmä ja optimoitu loppuasiakkaan käyttöolosuhteisiin, jossa luotettavuus on tärkeintä. Olemmekin kehittäneet testialustan toiminnallisuuksien nopeaa kehittämistä varten, jossa toteutus on mallipohjainen. Se on graafinen lohko-ohjelmointi työkalu, jolla voidaan tehdä nopeasti muutoksia ja simuloida ennen moottoritestausta. Nyt tämä sama kehitysympäristö on otettu käyttöön VEBIC-moottorilaboratoriossa. Järjestelmä on avoin ja helppokäyttöinen, kertoo General Manager Jari Hyvönen Wärtsilästä.
Hyvönen näkee asiassa paljon synergioita yliopiston ja Wärtsilän välillä.
- Voimme hyödyntää Wärtsilässä sitä tietotaitoa, mitä Vaasan yliopiston VEBIC-moottorilaboratorion tutkimuksessa saadaan.
Lisätiedot
Energiatekniikan professori Seppo Niemi, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8304, seppo.niemi(at)uwasa.fi