Vaasalaisopiskelijoiden idea parantaa Itämeren tilaa satelliittidatan avulla

Vaasalaisopiskelijoiden kilpailuidea palkittiin WeSeaChallenge-haastekisassa, jossa etsittiin Itämeren tilaa parantavia ehdotuksia.
Kannan Selvan ja Antti Kinnunen esittelivät voittoisaa ehdotusta. Kuva: Riku Näsänen

Voittoisa vaasalaisjoukkue, johon kuului Digital Economy -tutkimusalustan ja KvarkenSpaceEco –projektin tutkijoita sekä Vaasan yliopiston jatko-opiskelijoita, esitti kilpailun tuomariston mielestä parhaan idean merellisen kaupunkisuunnittelun tarpeisiin.

Tiimi hyödynsi ratkaisussaan koneoppimista satelliittidatan käsittelemiseen niin, että se antaa luotettavampaa ja tarkempaa tietoa meriympäristön muutoksista, esimerkiksi rehevöitymisestä.

– Kilpailuehdotuksemme analysoi eri osapuolten tiedon tarvetta ja esitti ratkaisuksi helposti saavutettavaa infojärjestelmää, joka tuottaa ymmärrettävää tietoa veden laadusta. Ratkaisuehdotuksessa yhdisteltiin sekä paikalla tehtäviä mittauksia että satelliittihavaintoja, kertoo Antti Kinnunen, joka esitteli kilpailuehdotuksen yhdessä Kannan Selvanin kanssa.

Sekä Kinnunen että Selvan työskentelevät opiskelujen ohella Merenkurkun yhteisessä avaruushankkeessa, KvarkenSpaceEcossa, jota rahoittavat EU:n Botnia Atlantica -interregohjelma, Pohjanmaan liitto ja Västerbottenin lääni. Muut joukkueen jäsenet ovat Vaasan yliopiston jatko-opiskelijat Nebiyu Girgibo, Rasheed Alabi ja Akpojoto Siemuri.

Kilpailuun saapui kahdeksan ehdotusta, joiden paremmuutta ratkottiin Turussa. Kilpailussa oli kolme kategoriaa, jotka keskittyivät Itämeren kannalta kestävään kalankasvatukseen, kestävään kaupunkisuunnitteluun sekä puhtaaseen, tuottavaan ja yhteiseen Itämereen.

Kalankasvatuskategorian palkinto meni Turun yliopiston opiskelijoiden joukkueelle ja kolmannen kategorian palkinto jaettiin Aalto-yliopiston opiskelijoista koostuneelle joukkueelle.

Neljäsosa kilpailuehdotuksista Vaasasta

Vaasalaiset olivat hyvin esillä kisassa, sillä Kinnusen ja kumppaneiden kanssa samassa kategoriassa kisasi myös toinen Vaasan yliopiston opiskelijoista koottu joukkue.

WeSeaChallenge-kilpailu järjestettiin osana BalticSatApps-projektia ja kilpailun käytännön järjestelyistä vastasi Turku Science Park Oy.

EU:n Itämeren alueen Interreg-ohjelmasta rahoitusta saava BalticSatApps pyrkii edistämään EU:n Copernicus-satelliittiohjelman tuottaman datan käyttöä uusiin innovaatioihin ja liiketoimintaan. Projektin suomalaispartnerit ovat Turun yliopisto (pääpartneri), Turku Science Park ja Ilmatieteen laitos. Muut partnerit ovat Ruotsista, Virosta, Puolasta ja Venäjältä.