Vaasan Aktiasäätiöltä lahjoitus Vaasan yliopiston varainhankintaan ja apurahoja tutkimukseen

Vaasan Aktiasäätiö lahjoitti tiistaina 16. toukokuuta 50 000 euroa Vaasan yliopiston varainhankintakampanjaan sekä jakoi 77 000 euroa yliopiston tutkimushankkeisiin ja muihin avustuksiin. Lisäksi säätiö antoi 10 800 euroa jaettavaksi apurahoina Vaasan yliopiston opiskelijoille.
Aktia Pankin toimitusjohtaja Martin Backman puhui tänään Vaasan Aktiasäätiön apurahojen jakotilaisuudessa. Vaasan Aktiasäätiö jakoi tänä vuonna yhteensä 700 000 euroa eri kohteisiin. Kuva: Teemu Närvä

– Kaikki Vaasan korkeakoulut ovat Vaasan Aktiasäätiölle erittäin tärkeitä. Vaasan yliopiston kohdalla tiedämme, että rahat varmasti käytetään Vaasassa, sanoo säätiön asiamies Harry Hydén.

Hydénin mukaan säätiön hallitus uskoo, että ainoa keino kehittää Vaasaa on korkealaatuinen koulutus kaikilla tasoilla ja erityisesti yliopistotasolla.

Vaasan Aktiasäätiö myönsi apurahoja Vaasan yliopiston tutkimushankkeille sekä muille kohteille seuraavasti:

• Vaasan yliopiston ja Åbo Akademin yhteiseen Kirjoittamisen taidot -tutkimushankkeeseen (20 000 euroa). Hankkeen vetäjänä toimii professori Siv Björklund.
  • Vuorovaikutteiset  sijoittajaviestinnän muodot, professori Merja Koskela (10 000 euroa)
  • För ökad förståelse för betydelsen av terminologiskt arbete och fackspråk,  professori Nina Pilke
  • För branschspecifikt, svenskt-finskt tandemsamarbete, Kielikeskus ja Hanken, kurssikoordinaattori Johanna Dahlin (3000 euroa)
  • Wilman terminologisesta käytettävyydestä , professori Anita Nuopponen (10 000 euroa)
  • Vaasa Gas Exchange -tapahtuman järjestämiseen , projektipäällikkö Teemu Närvä (5000 euroa)
  • The Energy Day -tapahtuman järjestämiseen , projektipäällikkö Teemu Närvä (5000 euroa)
  • Vaasa Game Days 2017 -tapahtuman järjestämiseen, projektitutkija Olli Raatikainen (3000 euroa)
  • Vaasa International Business -konferenssin järjestämiseen, dekaani Jorma Larimo (2000 euroa)
  • Läpinäkyvyysajattelun siirtyminen viestinnän käytäntöihin, tutkijatohtori Mona Enell-Nilsson (10 000 euroa)

Vaasan Aktiasäätiö jakoi tänä vuonna yhteensä 700 000 euroa. Kaupungin korkeakoulut saivat yhteensä 429 000 euroa, joista korkeakoulujen varainhankintaan yhteensä 150 000 euroa. Lisäksi säätiö jakoi yhteensä 279 000 euroa korkeakoulujen eri tutkimusprojekteihin. Vaasassa toimivat oppilaitokset saivat yhteensä 51 400 euroa jaettavaksi apurahoina oppilaille ja opiskelijoille.

Vaasan Aktiasäätiö osallistui Vaasan yliopiston varainhankintakampanjaan jo toisen kerran. Säätiö lahjoitti yliopistolle 50 000 euroa myös vuosi sitten, joten lahjoitukset ovat nyt yhteensä 100 000 euroa.

Vaasan yliopiston varainhankinta päättyy 30. kesäkuuta 2017. Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa myöntämällä vastinrahaa yliopiston keräämää yksityistä pääomaa vastaan.

Mustasaaren Aktiasäätiö lahjoitti tänään aiemmin 10 000 euroa Vaasan yliopiston varainhankintakampanjaan. Vaasan yliopiston varainhankintakampanjalleen asettama 2,5 miljoonan euron tavoite täyttyi näiden lahjoitusten myötä.

– Loppusuoralla olevaan varainhankintakampanjaan voi osallistua kesäkuun loppuun saakka. Vielä siis ehtii lahjoittaa ja haastaa uusia lahjoittajia mukaan, sanoo Vaasan yliopiston yhteyspäällikkö Mika Palosaari.

Lisätietoja lahjoituksesta varainhankintakampanjaan: yhteyspäällikkö Mika Palosaari, p. 029 449 852