Vaasan yliopisto ja Microsoft sopivat strategisesta kumppanuudesta

Image
Vaasan yliopisto ja Microsoft Oy ovat allekirjoittaneet torstaina 5. syyskuuta pitkäaikaisen strategisen kumppanuussopimuksen. Tavoitteena on tukea yliopiston digitaalista muutosta hyödyntämällä Microsoftin pilvi-, data- ja tekoälyteknologioita sekä sen asiantuntemusta ja ekosysteemiä.

Nyt käynnistyvässä yhteistyössä selvitetään esimerkiksi mahdollisuuksia tuoda tekoälyä yhä laajemmin yliopiston henkilöstön hyödynnettäväksi sekä nopeuttamaan yliopiston palveluita ja prosesseja, kuten opiskelijavalintaprosessia ja opiskelijapalveluita. Lisäksi yhteistyökumppanit voivat jatkossa innovoida yhdessä uusia digitaalisia palveluja, jotka tukevat yliopistoa sen tavoitellessa visiotaan tulla kansainvälisesti vaikuttavaksi tutkimusyliopistoksi.

– Strategisella kumppanuudella Microsoftin kanssa pyrimme tehostamaan digitaalisten ratkaisujen ja tekoälyn hyödyntämistä muun muassa opetuksessa, hallinnossa, opiskelijapalveluissa ja tutkimuksessa. Paras opiskelijakokemus rakentuu myös uusimman teknologian ja digitalisaation hyödyntämisestä sekä joustavista oppimismahdollisuuksista. Tekoälyavusteisella toiminnalla ja prosessien automatisoinnilla pyrimme myös varmistamaan, että kaikilla yliopistomme aloilla – liiketaloustieteissä, tekniikassa ja yhteiskuntatieteissä – on parhaat edellytykset keskittyä tekemään strategiamme mukaisesti kansainvälisesti merkittävää, kestävään liiketoimintaan, energiaan ja yhteiskuntiin liittyvää tutkimusta ja koulutusta, sanoo Vaasan yliopiston rehtori Minna Martikainen.

– Olemme iloisia Vaasan yliopiston ennakkoluulottomasta asenteesta tekoälyn strategisessa hyödyntämisessä. Yhdessä tutkimme mahdollisuuksia integroida tekoäly yliopistojen palveluihin, innovoida uusia digitaalisia ratkaisuja ja edistää yhteistyöhön perustuvaa huippuosaamisen kulttuuria. Olemme sitoutuneet tukemaan Vaasan yliopistoa sen matkalla tulla kansainvälisesti menestyväksi ja vaikuttavaksi tutkimuslaitokseksi, sanoo Microsoft Oy:n toimitusjohtaja Mervi Airaksinen.