Vaasan yliopisto mukana rakentamassa tekniikaltaan edistyksellisiä opiskelija-asuntoja: Energiatehokkuutta ja mukavuutta asumiseen

Image
Tulevaisuuden opiskelija-asunnot eivät ole enää vain paikka asua vaan myös teknisesti kehittyneempiä ja ympäristötietoisempia. Vaasaan vuonna 2025 valmistuvat uudet asunnot ovat kärjessä teknologiassa ja energiatehokkuudessa tarjoten asukkailleen mukavuuden lisäksi myös mahdollisuuden osallistua kestävän kehityksen edistämiseen.

Asunnot ovat osa Prolight-hanketta, jossa Vaasan yliopisto ja Vaasan opiskelija-asuntosäätiö VOAS ovat mukana. Prolight on EU:n rahoittama hanke, jossa eri maista kootaan yhteen innovatiivisia ratkaisuja energiaremontointiin. Projektissa testataan ja jaetaan tietoa erilaisten rakennusten energiatehokkuuden parantamisesta. Tavoitteena on luoda kestäviä ja älykkäitä ratkaisuja, jotka vähentävät energiankulutusta ja edistävät ympäristön kannalta kestävää kehitystä.

Vaasaan valmistuva kohde on yksi demokohteista Euroopassa.

Image
Prolight-hankkeen uudet opiskelija-asunnot valmistuvat Palosaarelle yliopiston läheisyyteen.

– Asunnoissa on useita automatisoituja ominaisuuksia. Jokaisesta huoneistosta löytyy lämpö- ja kosteusanturit, jotka takaavat optimaalisen asumismukavuuden. Lisäksi asuntokohtaiset vesimittaukset mahdollistavat tarkan kulutuksen seurannan ja ehkäisevät hukkaveden syntymistä. Energiatehokkuutta lisäävät myös aurinkopaneelit. Ylijäämäenergia joko myydään takaisin verkkoon tai jaetaan asukkaiden kesken. Tämä ratkaisu ei ainoastaan tuo säästöjä, vaan vähentää myös hiilijalanjälkeä, sanoo Teppo Rasku VOASilta.

Opiskelija-asunnot toimivat myös oppimisympäristönä, jossa asukkaat saavat tietoa energiatehokkaasta asumisesta ja oman kulutuksensa vaikutuksesta ympäristöön.

– Tämä on erityisen tärkeää, kun otetaan huomioon, että asuminen ja rakennuskanta muodostavat suuren osan kokonaisenergiankulutusta. Näin ollen tämän kaltaiset hankkeet ovat merkittävä askel kohti kestävämpää tulevaisuutta, sanoo Päivi Haapalainen Vaasan yliopistolta.

Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen rahoittamana nämä opiskelija-asunnot ovat tiukkojen raamien ja budjettirajoitusten alla, mutta siitä huolimatta kohde edustaa nykyaikaista ja energiatehokasta asumista, joka on suunnattu tulevaisuuden tarpeisiin.

– Monelle opiskelijalle tämä on ensimmäinen koti, jossa he saavat kokemuksen modernista ja vastuullisesta asumisesta, Haapalainen jatkaa.