Vaasan yliopistolle 750 000 euroa tutkimuksen strategiseen profiloitumiseen

Vaasan yliopisto
Suomen Akatemia on myöntänyt Vaasan yliopistolle 750 000 euroa yliopiston tutkimuksen profiloitumisen vahvistamiseksi. Yliopiston hakemus Sustainable Energy Transition – Towards Regenerative and Resilient Socio-Technical Systems keskittyy yhteiskunnassa menossa olevaan energiamurrokseen.

Monitieteinen energiamurroksen tutkimus on keskeinen Vaasan yliopiston profiilialue, johon osallistuvat yliopiston kaikki oppiaineet. Aihe on myös globaalisti merkittävä, koska se vaikuttaa keskeisesti ilmastonmuutoksen torjuntaan ja sen onnistumiseen.

– Vaasan yliopisto vahvistaa ­Suomen Akatemian profiloitumisrahoituksella monitieteistä energiamurroksen tutkimusta, sanoo yliopiston rehtori Jari Kuusisto

Energiamurroksen tutkimusta on tähän mennessä kehitetty myös aiemmin saatujen profiloitumisrahoitusten avulla. Kuusiston mukaan nyt saadulla rahoituksella aiotaan palkata etenkin uusia tutkijoita ja siten kehittää painoalaan liittyvää kansainvälisen tason tutkimusta Vaasan yliopistossa.

Suomen Akatemian profiloitumisrahoituksen tavoitteena on nopeuttaa yliopistojen strategioiden mukaista profiloitumista sekä tukea tutkimuksen laadun kehittämistä. Hakemuksissaan yliopistot ovat esittäneet suunnitellut toimet, joilla vahvistetaan vahvuuksia, temaattisia tutkimuskokonaisuuksia sekä nousevia tutkimusalueita.

Suomen Akatemia kertoo tiedotteessaan, että yliopistot hakivat rahoitusta 35 profiloitumisalueelle, joista valtaosassa jatketaan jo aiemmilla rahoituksilla toteutettua profiloitumisalueen kehittämistä. Hakemukset on arvioitu kansainvälisessä asiantuntijapaneelissa, jonka jäsenet koostuivat eurooppalaisten yliopistojen rehtoreista ja vararehtoreista.

Rehtori Jari Kuusisto, puh. 029 449 8291, jari.kuusisto@uwasa.fi

Tutkimuksen vararehtori Minna Martikainen, puh. 029 449 8611,  minna.martikainen@uwasa.fi