Vaasan yliopistolle puolen miljoonan lahjoitus

Evald ja Hilda Nissin Säätiö lahjoittaa Vaasan yliopistolle 500 000 euroa. Lahjoitus kohdennetaan kauppatieteelliselle alalle.
Kuvassa (vas.): yliopiston yhteyspäällikkö Mika Palosaari, säätiön hallituksen puheenjohtaja Juhani Lassila ja yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

– On ollut ilo seurata, miten Vaasan yliopisto on vuosikymmenten aikana kehittynyt kansainvälisesti korkeatasoiseksi ja palkituksi koulutus- ja tutkimusorganisaatioksi. Meille vaasalaisena säätiönä on ensiarvoisen tärkeää olla mukana edistämässä Vaasan yliopiston menestystä myös tulevaisuudessa, sanoo säätiön hallituksen puheenjohtaja Juhani Lassila.

– Olemme lahjoituksesta hyvin kiitollisia. Evald ja Hilda Nissin Säätiön lahjoitukset kauppatieteisiin auttavat Vaasan yliopistoa sen strategian toteuttamisessa. Varainhankinnan onnistuminen on keskeisessä roolissa yliopistomme menestyksessä, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Nissin Säätiö lahjoittaa Vaasan yliopistolle jo toistamiseen. Yliopiston varainhankintakampanja sai hienon startin joulukuussa 2014, kun säätiö lahjoitti yliopistolle miljoona euroa.

– Evald ja Hilda Nissin Säätiö on tukenut Vaasan yliopiston toimintaa aina yliopiston perustamisesta alkaen. Säätiön lahjoitukset muodostavat huomattavan osan Vaasan yliopiston varainhankintakampanjaan saamista lahjoituksista, kertoo yliopiston yhteyspäällikkö Mika Palosaari.

Evald ja Hilda Nissin Säätiö jakaa vuosittain apurahoja kaupallisten opintojen, tutkimuksen ja liikesivistyksen edistämiseen Vaasan seudulla sekä Tiedekirjasto Tritonialle, jonka auditorio on nimetty säätiön mukaan.

Vaasan yliopiston varainhankintakampanjaan voi osallistua 30. kesäkuuta 2017 saakka. Koossa on jo hieman yli 3 miljoonaa euroa. Tavoitteena oli kerätä 2,5 miljoonaa euroa yliopiston peruspääomaan. Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa myöntämällä vastinrahan yliopiston keräämää yksityistä pääomaa vastaan.

Lisätietoja:
Evald ja Hilda Nissin Säätiön hallituksen puheenjohtaja Juhani Lassila, p. 046 712 1111
Yhteyspäällikkö Mika Palosaari, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8522

Yliopistojen varainhankintakampanja

• Varainhankintakampanja valtakunnallisesti käynnissä 11/2014–6/2017
  • Yritykset, yhteisöt ja yksityishenkilöt voivat osallistua
  • Valtio maksaa jopa kolminkertaisen vastinrahan kerätylle summalle
  • Yli 10 000 euron lahjoituksen voi kohdentaa suoraan tietylle alalle
  • Verovähennysoikeus yritykselle ja yksityishenkilölle
  • Vaasan yliopisto käyttää pääoman tuottoa suoraan opetuksen ja tutkimuksen hyväksi