Vaasan yliopiston hakijamäärä kasvoi – eniten kasvua tekniikassa

Vaasan yliopiston kandidaattiohjelmiin tuli 5. huhtikuuta päättyneessä korkeakoulujen yhteishaussa 4172 hakemusta. Aloituspaikkoja on yhteensä 460. Kaikkiin hakukohteisiin tuli enemmän hakemuksia kuin viime vuonna.

Hakemusmäärä kasvoi suhteellisesti eniten teknillisen tiedekunnan energia- ja informaatiotekniikan diplomi-insinöörikoulutuksessa, johon hakijoita tuli 75 % enemmän kuin viime vuonna (219 hakemusta). Teknillisen tiedekunnan kauppatieteellisen alan ns. teollisuusekonomikoulutukseen hakijoita on hieman viimevuotista enemmän, 309.

– Tekniikan hakijamäärän kasvua selittää se, että syksystä lähtien energia- ja informaatiotekniikan kandidaattiohjelmassa voi suuntautua myös tuotantotalouteen, sanoo teknillisen tiedekunnan dekaani Erkki Antila.

– Lisäksi Vaasan yliopisto panosti kevään yhteishaussa tekniikan alan koulutuksen näkyvyyteen suoraan nuorten kohderyhmälle aiempia vuosia enemmän, Antila jatkaa.

Vaasan yliopistossa suosituin hakukohde myös tänä vuonna oli kauppatieteellisen tiedekunnan kandidaattiohjelma, jossa opiskelupaikkaa tavoittelee yhteensä 3008 hakijaa. Hallintotieteiden kandidaattiohjelmaan haki 433 hakijaa. Uudistunut viestintätieteiden kandidaattiohjelma houkutteli 203 hakijaa, eli lähes yhtä paljon kuin viime vuonna haussa ollut viestinnän, nykysuomen ja englannin kandidaattiohjelma.

Valintakokeet touko-kesäkuussa

Valintakokeet kandidaattiohjelmiin ovat touko-kesäkuussa. Kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 60–70 prosenttia on varattu ensikertalaisille hakijoille.  Opiskelijavalinnan tuloksista ilmoitetaan viimeistään 30.kesäkuuta.

Korkeakouluihin haettiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteishaussa, jolloin hakijan oli mahdollista hakea opiskelupaikkaa yhteensä kuudesta korkeakoulusta. Hakijoille tarjotaan korkeakoulujen yhteishaussa pääsääntöisesti yhtä opiskelupaikkaa. Vaasan yliopistoon valittavat opiskelijat saavat opiskeluoikeuden sekä kandidaatin että maisterin tai diplomi-insinöörin tutkintoon.

Yhteishaun kanssa samaan aikaan oli haku avoimen yliopiston opintojen perusteella. Hakijamäärä oli samalla tasolla kuin viime vuonna, ja väylän kautta opiskelupaikkaa haki 53 hakijaa.

Lisätietoja:
Asiantuntija Miisa Aho, hakija- ja liikkuvuuspalvelut, p. 029 449 8166