Vaasan yliopiston rakennustyöt käynnistyivät

Palosaaren kampuksen kehittämisen ensimmäinen vaihe on käynnistynyt Tritonia-tornin uudistamisella.
Vaasan yliopiston uudistustyöt ovat alkaneet Tritonia-rakennuksen torniosassa. Kuva: Riikka Kalmi

Kampuksen kehittäminen on yksi Vaasan yliopiston tärkeimmistä painopisteistä. Tavoitteena on rakentaa vireä ja vetovoimainen kohtaamispaikka kestävän kehityksen periaatteita noudattaen.

Kampuskehityksen ensimmäisessä vaiheessa keskitytään rakennusten ja tilojen uudistamiseen. Yliopiston rakennuksia käyttää päivittäin 500 työntekijää ja 5000 opiskelijaa. Tavoitteena ovat nykyaikaiset ja yhteisöllisyyttä vahvistavat tilat, joissa henkilöstö ja opiskelijat viihtyvät. Tritonia-rakennuksesta tulee uusi päärakennus, ja Tervahovi-rakennuksesta opiskelun talo. Tavoite on, että henkilöstö ja opiskelijat ovat saaneet uudet tilat käyttöönsä vuoden 2023 loppuun mennessä.

Rakennustöiden ensimmäinen vaihe on nyt käynnistynyt Tritonia-rakennuksen torniosan uudistamisella. Tornin on tarkoitus olla käyttövalmis toukokuussa 2020.

Tritonia-tiedekirjastolle uusi sijoituspaikka

Yksi kampuskehityksen keskeisimmistä kohteista on Tritonia-tiedekirjasto, johon liittyen on syksyn kuluessa tehty laajoja teknisiä selvityksiä sopivan sijoituspaikan määrittelemiseksi. Selvitysten perusteella tiedekirjaston uudeksi paikaksi on valittu Luotsi-niminen rakennus.

- Luotsi on joustavasti muokattavissa ja mahdollistaa erinomaisesti erilaisten modernien kirjastokonseptien toteuttamisen. Pienemmät hyllymetrit haastavat meidät positiivisesti. Tulemme kehittämään ennakkoluulottomasti uusia palveluita, opiskelutiloja ja logistiikkaratkaisuja, toteaa Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

Aineistojen siirtyessä entistä enemmän digitaalisiksi kaikki kirjastot joutuvat arvioimaan kokoelmiaan ja niiden käyttötapoja.

- Olemme käynnistämässä tiedekirjaston painettujen kokoelmien tarkastelun ja systemaattisen arvioinnin Vaasan kaupungin myöntämän projektirahoituksen turvin, Kuusisto kertoo.

Korkeakouluyhteistyö jatkuu ensi vuonna

Myös sopimusneuvotteluiden osalta tilanne on edennyt. Vaasan yliopisto, Vaasan ammattikorkeakoulu, Yrkeshögskolan Novia ja Åbo Akademi ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, jonka mukaan tiedekirjaston toiminta ja palvelut jatkuvat nykyisen mallin mukaisesti vuonna 2020. Hankenin osalta kirjastoyhteistyö päättyy vuoden 2019 lopussa.

- Torniosan käynnistyneet rakennustyöt ja kirjaston sijoituspaikasta päättäminen toimivat konkreettisena lähtölaukauksena mittavalle kampuskehityshankkeellemme, jonka lopputuloksena meillä on maailmanluokan kampus, toteaa rehtori Jari Kuusisto.

Lisätietoja:

rehtori Jari Kuusisto, p. 029 449 8291