Vaasan yliopiston uudet dekaanit valittu

Vaasan yliopiston uusien akateemisten yksiköiden dekaanit on nimitetty. He aloittavat tehtävässään 1. tammikuuta 2018, jolloin myös Vaasan yliopiston uudistetun organisaation toiminta käynnistyy. Yliopiston organisaatio koostuu ensi vuodesta lähtien neljästä akateemisesta yksiköstä: Johtaminen, Laskentatoimi ja rahoitus, Markkinointi ja viestintä sekä Teknologia ja innovaatiojohtaminen.
Kuvassa (vas.): Adam Smale, Juha Junttila, Pirjo Laaksonen ja Harry Linnarinne

– Aiemmin marraskuussa nimitimme akateemisten palveluiden johtajan ja viime viikolla vararehtorin. Näiden dekaanivalintojen myötä yliopistollamme on vahva tiimi rakentaa uudistuvaa toimintaamme, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Johtamisen yksikön dekaaniksi on nimitetty KTT Adam Smale, 40. Tällä hetkellä hän työskentelee johtamisen professorina Vaasan yliopistossa. Lisäksi Smale on johtamisen yksikön yksikkövastaava sekä henkilöstöjohtamisen tutkimusryhmän johtaja. Smale on väitellyt kauppatieteiden tohtoriksi Vaasan yliopistosta vuonna 2007. Smale on britti, mutta hän on asunut Vaasassa jo vuodesta 2004. Hänen dekaanikautensa kestää 31.7.2020 saakka.

KTT Juha Junttila, 52, on nimitetty Laskentatoimen ja rahoituksen yksikön dekaaniksi. Tällä hetkellä hän työskentelee taloustieteen professorina Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa. Hän toimii myös Banking and International Finance -maisteriohjelman koulutusohjelmavastaavana. Junttila on väitellyt kauppatieteen tohtoriksi vuonna 1999 Oulun yliopistosta. Hänen dekaanikautensa kestää 31.7.2021 saakka.

Markkinoinnin ja viestinnän yksikön dekaaniksi on valittu KTT Pirjo Laaksonen, 60. Tällä hetkellä hän työskentelee markkinoinnin professorina Vaasan yliopistossa. Lisäksi Laaksonen on markkinoinnin yksikön yksikkövastaava sekä kulutustutkimus ja asiakasarvon luominen tutkimusryhmän johtaja. Hän on väitellyt kauppatieteiden tohtoriksi Vaasan yliopistosta vuonna 1992. Laaksosen dekaanikausi kestää 31.7.2020 saakka.

TkT Harry Linnarinne, 52, on nimitetty Teknologian ja innovaatiojohtamisen yksikön dekaaniksi. Hän on aiemmin toiminut useissa johtamistehtävissä, muun muassa viiden eri osakeyhtiön toimitusjohtajana, joista viimeisimpänä Stena Recycling Oy:ssä. Linnarinne on väitellyt tekniikan tohtoriksi Teknillisestä Korkeakoulusta vuonna 2001. Hänen dekaanikautensa kestää 31.7.2021 saakka.

Dekaani johtaa akateemisen yksikön toimintaa, vastaa sen tuloksellisuudesta, taloudesta ja tehokkuudesta sekä toimii yksikön työntekijöiden esimiehenä. Tehtäviin kuuluu myös tieteenalojen kehittäminen ja monitieteellisten tutkimusalustojen toiminnan edistäminen. Dekaani vastaa koulutusohjelmien laadun kehittämisestä ja valvomisesta.

- rehtori Jari Kuusisto, p. 029 449 8291