VAKKI ry valitsi Vuoden humanistiksi Pohjanmaan tulkkikeskuksen

Vaasan yliopiston kääntämisen, erikoisalaviestinnän ja monikielisyyden tutkijayhdistys VAKKI ry on antanut Vuoden humanisti 2017 -palkinnon Pohjanmaan tulkkikeskukselle.

Yhdistyksen mukaan Pohjanmaan tulkkikeskus on toiminut ansiokkaasti ja näkyvästi humanismin äänenkannattajana, kovien arvojen vastustajana sekä ihmisyyden ja sivistyksen puolestapuhujana.
Pohjanmaan tulkkikeskuksen johtaja Pia Hägglund (keskellä) otti Vuoden humanisti -palkinnon vastaan. Onnittelijoina VAKKI ry:n varapuheenjohtaja Tommi Lehtonen ja puheenjohtaja Tiina Mäntymäki.

– Vuosi 2017 on ensimmäinen vuosi, kun palkintoa ei anneta yksittäiselle henkilölle vaan organisaatiolle. Olemme tänä vuonna palkinneet ryhmän henkilöitä, jotka ovat antaneet äänen sodan tai poliittisen vainon vuoksi kotinsa jättäneille ihmisille. On tasa-arvoa, että omaa kieltä pystyy käyttämään uusissa tilanteissa ja uudessa maassa vieraiden parissa. Tätä tasa-arvoa Pohjanmaan tulkkikeskuksen tulkit edistävät joka päivä, sanoo VAKKI ry:n puheenjohtaja Tiina Mäntymäki.

Palkinnon vastaanotti torstaina Pohjanmaan tulkkikeskuksen johtaja Pia Hägglund.

– Lainaamme sadoille äänemme. Me olemme asiointitulkkeja – läsnä ihmisten jokapäiväisessä elämässä aina syntymästä kuolemaan. Olemme mukana, kun juuri synnyttänyt maahanmuuttajaäiti kuuntelee ohjeita lääkäriltään, koulussa vanhempien ja opettajan välisessä keskustelussa, turvapaikanhakijan tulkkina poliisiasemalla, luettelee Hägglund esimerkkejä.

Hägglundin mukaan tulkin työ on mielenkiintoista, eikä koskaan tylsää. Tulkki on työssään tekemissä ihmisten kanssa ja joutuu usein kohtaamaan tarinoita ja tilanteita, joihin liittyy paljon tunteita – on suurta onnea ja suurta suruakin.

Tulkki on mukana esimerkiksi kielteisen turvapaikkapäätöksen tai vaikkapa syöpädiagnoosin hetkellä.  Tulkin ammattitaitoon kuuluu kuitenkin pysyä puolueettomana ja neutraalina informaation välittäjänä.

– Tulkki ei voi näyttää tunteitaan, muistuttaa Hägglund.

Pohjanmaan tulkkikeskuksessa työskentelee noin 110 tulkkia free lancer -tulkit mukaan lukien. Tulkkausta tehdään noin 50 eri kieleltä, joista arabia on yleisin tulkattava. Noin 99 prosenttia tulkkauspyynnöistä tulee Hägglundin mukaan eri viranomaisilta.

Aiemmin VAKKI ry:n Vuoden humanisti -palkinnon ovat saaneet esimerkiksi kulttuurin moniottelija Kaarina Hazard (2016), kirjailija Marko Hautala (2015), kääntäjä Kersti Juva (2014), professori Hannu Katajamäki (2013) ja professori Kari Uusikylä (2012).

Lisätiedot:

Tiina Mäntymäki, tutkimusjohtaja, Vaasan yliopisto - VAKKI ry:n puheenjohtaja, puh. 029 449 8337

Pia Hägglund, Pohjanmaan tulkkikeskuksen johtaja, puh. 040 590 775