Varainhankintakampanja keräsi yli 3,3 miljoonaa euroa – tavoite ylittyi reilulla ...

Vaasan yliopisto sai kokoon varainhankintakampanjassaan 3 337 242 euroa. Kampanja päättyi perjantaina 30. kesäkuuta.
Rehtori Jari Kuusisto ja yhteyspäällikkö Mika Palosaari ovat tyytyväisiä varainhankintakampanjan lopputulokseen.

Yliopiston tavoitteena oli kerätä 2,5 miljoonaa euroa, joten tavoite ylittyi reilulla neljänneksellä. Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa myöntämällä vastinrahan yliopiston keräämää yksityistä pääomaa vastaan.

Varainhankintakampanjaan osallistui yhteensä 267 lahjoittajaa, joiden joukossa on yrityksiä, yhteisöjä, säätiöitä sekä suuri määrä yksityishenkilöitä.

– Olen erittäin tyytyväinen varainhankintakampanjan lopputulokseen. On tärkeää, että yliopistolla on laaja joukko tukijoita. Varainhankintakampanja tukee hyvin Vaasan yliopiston strategian toteuttamista, sanoo yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

– Pääomapohjan vahvistus tukee yliopiston mahdollisuuksia suunnata katseet tulevaisuuteen ja panostaa strategiansa mukaisiin painoaloihin sekä kaikkiin uuden organisaation mukaisiin tutkimus- ja koulutusaloihin. Tätä kautta luodaan alueellisesti, valtakunnallisesti ja kansainvälisesti vahva ja innovatiivinen yliopisto, toteaa yliopiston hallituksen puheenjohtaja Johnny Åkerholm.

Yhteistyö jatkuu

Merkittävimpiä lahjoittajia olivat Evald ja Hilda Nissin Säätiö, Liikesivistysrahasto, Pohjanmaan Kauppakamari, Etelä-Pohjanmaan Osuuspankkiliitto, Vuorineuvos Marcus Wallenbergin säätiö, Osuuskauppa KPO, Vaasan Aktiasäätiö ja Wärtsilä. He saavat kampukselle omat nimikkopuistonpenkit. Lisäksi yliopiston tiloihin tulee lahjoittajaseinä.

Vaasan Teknillinen Seura lahjoitti jo toistamiseen yliopistolle viimeisenä varainhankintakampanjan päivänä 30. kesäkuuta 22 400 euroa kohdennettuna tekniikan koulutusalalle. Aiempi lahjoitus oli 10 251 euroa. Viime hetkillä lahjoituksia tekivät myös Keskitien Tukisäätiö, SOP-Metal Oy, Vaasan Jaakkoo -säätiö, Automaatiosäätiö, WasaGroup Oy, Citec Oy, Käyttöauto Oy sekä Prohoc Oy.

– Yliopisto kiittää kaikkia lahjoittajia. Meille on tärkeää jatkaa tätä yhteistyötä, joka on monien lahjoittajien kanssa kestänyt jo vuosia. Yliopisto tarvitsee tukea kumppaneiltaan jatkossakin, kertoo yliopiston yhteyspäällikkö Mika Palosaari.

– Kampanjassa oli mahdollista kohdentaa lahjoituksensa haluamalleen koulutusalalle. Eniten lahjoituksia kohdennettiin kauppatieteisiin. Myös tekniikan koulutusalalle suunnattuja merkittäviä lahjoituksia olemme ottaneet vastaan, Palosaari jatkaa.

Lahjoittajat 2014-2017

Lisätietoja:

Rehtori Jari Kuusisto, p. 029 449 8291
Hallituksen puheenjohtaja Johnny Åkerholm, p. 040-838 6079
Yhteyspäällikkö Mika Palosaari, p. 029 449 8522

Yliopistojen varainhankintakampanja

• Varainhankintakampanja valtakunnallisesti käynnissä 11/2014–6/2017
  • Yritykset, yhteisöt ja yksityishenkilöt voivat osallistua
  • Valtio maksaa jopa kolminkertaisen vastinrahan kerätylle summalle
  • Yli 10 000 euron lahjoituksen voi kohdentaa suoraan tietylle alalle
  • Verovähennysoikeus yritykselle ja yksityishenkilölle
  • Vaasan yliopisto käyttää pääoman tuottoa suoraan opetuksen ja tutkimuksen hyväksi