Yliopisto palkitsi vuoden 2015 tutkimus- ja opetusteot

Vaasan yliopisto palkitsi viime vuoden tutkimus- ja opetusteot vuosipäivän juhlassa 27. tammikuuta. Vuoden tutkimusteko -palkinnon sai teknillisen tiedekunnan sähkö- ja energiatekniikan yksikön professori Seppo Niemi ja opetusteko-palkinnon markkinoinnin yksikön yliopistonlehtori Ari Huuhka kauppatieteellisestä tiedekunnasta.
Vaasan yliopisto vietti vuosijuhlaansa 27.1.
Seppo Niemi
Ari Huuhka

Professori Seppo Niemi palkittiin ansioituneena toimijana strategisen huippuosaamisen keskittymän tutkimushankkeissa. Niemi on merkittävä tekijä yliopiston tutkimusinfrastruktuurin kehittämisessä ja kysytty asiantuntija teollisuuden hankkeissa.

– Tutkimushankkeet keskittyvät uusiutuviin moottoripolttoaineisiin, energiantuotannon joustavuuden parantamiseen, virtausmallinnukseen sekä pienhiukkasten ja muiden päästöjen minimointiin. Lähiteollisuuden ja Vaasan kaupungin tuki on korvaamaton apu hankkeiden valmistelussa ja toteuttamisessa, sanoo Niemi.

Yliopistonlehtori Ari Huuhka palkittiin kokemuksellisen oppimisen ja korkeakoulujen välisen yhteistyön kehittämisestä. Challenges in retailing management -kurssi on markkinoinnin yksikön ja Hankenin yhteiskurssi, jossa molempien yliopistojen opiskelijat työskentelevät tiimeissä ratkaistakseen harjoitustyössään kaupan alan yrityksen liiketoiminnan kehittämisen ja johtamisen haasteita. Kurssi on kokemuksellista oppimista todellisissa liike-elämän kehittämiskohteissa. Vähittäiskauppa on suuressa murroksessa, joten kurssin aiheet ovat hyvin ajankohtaisia.

Vaasan yliopiston ylioppilaskunta jakoi vuosijuhlassa Hyvä opettaja -palkinnon Riitta Viitalalle ja Best International Teacher -palkinnon Kim Sandvad Westille.

Vaasan yliopiston perustamispäätöksestä 50 vuotta

Vaasan yliopiston perustamispäätöksestä tulee tänä vuonna kuluneeksi 50 vuotta. Valtioneuvosto teki päätöksen kauppakorkeakoulun perustamisesta Vaasaan 27.1.1966. Vaasan kauppakorkeakoulu sai alkunsa vuosina, jolloin Suomessa haluttiin perustaa yliopistoja ja korkeakouluja osana korkeamman opetuksen ja tutkimuksen hajasijoitusta.

Yliopiston 50-vuotisjuhlavuotta vietetään vuonna 2018. Vaasan kauppakorkeakoulu aloitti toimintansa vuonna 1968, jolloin ensimmäiset kauppakorkeakoulukoulun opiskelijat saapuivat Raastuvankadulle.