Yliopistolehti Vox cordis ilmestyi - teemana oivallus

Ennakkoluulottomia oivalluksia/ Puntaroiden parempaa demokratiaa / Sopivan lähellä energiaklusteria / Digiaskeleita joustavaan opetukseen/ Kielikaveri rohkaisee puhumaan / Oivalluksia johtamistyöhön / Koukussa suoriin lähetyksiin.

Tämän vuoden toinen Vox cordis -yliopistolehti on ilmestynyt.

Lehden teemana on oivallus. Tuore numero sisältääkin asiaa niin oppimisesta, oivaltamisesta kuin opetuksen digitalisaatiostakin. Kerromme, mitä koirat tekevät johtamiskurssilla ja miten puntaroivan demokratian menetelmillä voidaan käsitellä turvallisesti myös vaikeita ja kuohuttavia aiheita – kuten turvapaikkapolitiikkaa tai eutanasiaa.
.

Lehden kolumnistina on tällä kertaa opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen. Hän kirjoittaa siitä, kuinka koulutus on kiistaton uudistusvoima niin kansakunnalle kuin yksilöillekin.  Ministeri muistuttaa, että meidän on osattava uudistaa koulutusjärjestelmäämme. Hän onkin käynnistänyt vuoteen 2030 asti ulottuvan korkeakoulutuksen ja tutkimuksen vision valmistelun.

Uudistumisesta puhuu myös Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto Johtoajatus-blogissa. Hän sanoo, että Vaasan yliopistossa menossa olevat merkittävät muutokset ovat osa kehitysprosessia, jonka kirkkaana tavoitteena on menestyvä ja elinvoimainen Vaasan yliopisto. Muutos vaatii paljon niin henkilöstöltä kuin yliopiston toiminnalta. Kuusisto muistuttaa, että kukaan ei ole yksin tässä prosessissa. Yliopisto onkin parhaillaan rakentamassa uutta organisaatiota niin, että se tukee koko yhteisön uudistumista.

Vaasan yliopiston varainhankintakampanjaan ehtii lahjoittaa vielä kesäkuun loppuun mennessä. Yliopisto on saanut kevään aikana useita lahjoituksia eri tahoilta. Lehdessä esittelemme lahjoittajista Danfoss Drivesin, joka kertoo tekevänsä tiivistä yhteistyötä Vaasan yliopiston kanssa. Perinteet yhteistyölle ovat vankat jo Vaconin ajoilta.

Valovoimainen urheilutoimittaja Kristiina Kekäläinen valmistui Vaasan yliopistosta vuonna 2008. Alumnimme kertoo Vaasan yliopistosta jääneen mieleen kaksi tärkeää oivallusta: ”Opin tekemään aloittamani asiat loppuun ja toiseksi opin, että toimittajan työssä on supertärkeää oivaltaa, että kaikkea ei tarvitse muistaa, mutta pitää tietää, mistä tiedon löytää”.

Lehti postitetaan maksutta tilaajille, ja jakelupisteitä on muun muassa Palosaaren yliopistokampuksella Tervahovissa ja Fabriikissa, Seinäjoen ja Kokkolan yliopistokeskuksissa sekä kirjastoissa, lentoasemalla ja terveyskeskuksissa.

Voit lukea tuoreimmat yliopistokuulumiset myös lehden sähköisestä versiosta. Lehti ilmestyy seuraavan kerran ensi syksynä.

vox kansi 2 2017.jpg

Sanni Grahn-Laasonen.jpg