Yliopiston rehtorin muotokuva paljastettiin

Vaasan yliopistolla paljastettiin 16.12.2014 muotokuva rehtorikautensa päättävästä Matti Jakobssonista. Sen on maalannut kuvataiteilija Pasi Tammi.

– On haasteellista koettaa tavoittaa mallista jotain sellaista, minkä tunnistavat myös työtoverit ja kollegat, jotka ovat saattaneet tuntea mallin vuosikausia. Muotokuva voi olla taiteilijan yksityinen näkemys tai yleisellä tasolla mallista jotain olennaista tavoittava, kertoo Tammi muotokuvamaalauksesta.

Pasi Tammi tunnetaan realistisista ihmishahmoistaan ja luonnonläheisestä värimaailmastaan. Hän on opiskellut mm. Carnegie Mellon University:ssä Yhdysvalloissa sekä Kuvataideakatemiassa. Tammen taiteen tunnusomaisin piirre on ihmisenä olemisen kuvaaminen vakuuttavasti ja ilman kompromisseja, paljaimmillaan.

Maalauksen on tilannut ja kustantanut Vaasan yliopistosäätiö. Myös yliopiston aikaisemmista rehtoreista on maalattu muotokuva rehtorikauden päätyttyä. Muotokuvat ovat esillä Konttori-rakennuksen Nyman-salissa.

Vaasan yliopiston pitkäaikainen rehtori Matti Jakobsson päättää rehtorikautensa vuoden 2014 lopussa. Hän jättää jälkeensä elinvoimaisen yliopiston, jossa joulukuussa väittelee jo 300. tohtori. Uutena rehtorina aloittaa vuonna 2015 Suvi Ronkainen.