Yliopistoyhteisö yhdessä digisti - miten poikkeustila vaikutti opetukseen?

Millaista on yliopisto-opetus korona-aikana ja poikkeustilan jälkeen? Viime torstaina yliopiston henkilökunnalle suunnattu Yhdessä digisti -webinaari kokosi yhteen 90 yliopistolaista keskustelemaan aiheesta.
Fyysisesti etäällä - mutta digisti yhdessä kehittämässä digiopetusta. Kuva: Sanna Eronen

Osaamista ammennettiin onnistumista ja hyvistä malleista. Lisäksi käytiin myös avointa ja kriittistä keskustelua nopeasti etämoodiin siirretyistä kursseista ja niihin liittyvistä oppimisen haasteita. Tämä auttaa tarvittavien korjausliikkeiden tekemisessä.

Etäopetuksessa tarvitaan rautaista pedagogiikkaa

Vaikka Vaasan yliopiston kampuksella on hiljaista, Zoomissa kuhisee. Yliopiston henkilökunta on kerääntynyt torstai-aamun webinaariin opetuksen ja oppimisen teemojen äärelle.

Koulutuksesta vastaava vararehtori Annukka Jokipii kiittää avauspuheenvuorossaan yliopistolaisia kevään ponnistuksista poikkeustilaan siirryttäessä ja avaa samalla kansallista Digivisio-työtä ja sen tavoitteita.

Opettajapaneelissa Panu Kalmi, Susanna Kultalahti, Janne Koljonen, Liisa Kääntä, Antti Mäenpää ja Tony Nyström pohtivat, millaista on opetus poikkeustilan jälkeen. Etäopetuksessa digityövälineet ja niihin liittyvä osaaminen eivät ole enää se isoin haaste, vaan on hyvä keskittyä opetuksen suunnitteluun ja sen tukemiseen.

Etäopetusta rakennettaessa tarvitaan riittävien resurssien lisäksi rautaista pedagogiikkaa. Opetusosaamisesta syntyy rohkeutta kokeilla uutta. Tällainen tutkiva ja utelias ote omaan opetustyöhön ja omien opetuksen käyttöteorioiden kehittämiseen on myös opiskelijoita innostavaa ja oppimiseen sitouttavaa.

Ylioppilaskunnan puheenvuorossa ruoditaan poikkeustilan aikana kerättyä opiskelijapalautetta. Opiskelijat toivovat yhä lisää vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä myös etäopetukseen. Opettajilta toivotaan rohkeutta kokeilla myös jotain erilaista, sekä opettajien ja opiskelijoiden entistä avoimempaa palautedialogia jo kurssien aikana.

Entistä saavutettavampia opetusvideoita

Webinaarissa kuultiin myös tulevaisuuden työelämätaitojen yhdistämisestä koulutussuunnitelmatyöhön ja opetusarkeen sekä yliopiston kampusuudistuksen etapeista.

Digityövälineiden saralla uutta opetukseen ja opiskeluun tuo Panopto-videopalvelujärjestelmä, jota kautta käänteiseen eli flipattuun opetukseen siirtyminen voi valtavirtaistua. Opiskelijalle Panopto tuo saavutettavampia opetusvideoita ja sitä kautta joustavuutta opiskeluun. Opettajalle se on toimiva työkalu videoiden tuottamiseen, editoimiseen ja julkaisuun.

– Osaamista ja kehittämisintoa sekä vertaistukea opettajistamme löytyy, toteaa digitaalisen opetuksen ja oppimisen valmentaja ja vuosittaisen tapaamisen ideageneraattori Sanna Eronen.

– Tämä osaaminen olisi saatava entistä laajemmin koko työyhteisön voimavaraksi ja yhteisön toimintatapoihin. Akateemisten yksiköiden digimentoreilla on myös tärkeä rooli saada kaikki opetustyössä mukana toimijat mukaan yhteiskehittämään ja toimia linkkinä tukipalveluiden ja opettajien välissä.

Webinaarin keskustelu soljuu osaksi Zoom-järjestelmän chatissa. Tapahtuman jälkeen se siirtyy luontevasti etäopetuksen tuen verkkoyhteisöön. Siellä jokaisella henkilökunnan jäsenellä on mahdollisuus nostaa keskusteluun opetuksen suunnitteluun tai toteutukseen ja oppimisen mahdollistamiseen liittyviä kysymyksiä tai hyviä käytänteitä.

Yhdessä digisti on keväisin järjestettävä Vaasan yliopiston oma opetuksen ja tutkimuksen päivä.Mukana aamupäivän suunnittelussa ja toteutuksessa on koko yliopiston oma digiopetuksen tuen tiimi ja Edulab.