Hanna Valjakka
Mitä muistat hyvällä opinnoista ja opiskeluajasta?
Minusta Vaasan yliopisto on juuri oikean kokoinen niin, että yksittäiseen opiskelijaan voidaan aidosti resurssoida hyvin laitoksella, tuutoroinnissa ym. Vaasassa oli opiskelijoilla mahtavaa me-henkeä ja tehtiin paljon yhdessä. Lämmöllä muistelen opiskelukavereita ja aktiiviaikojani niin ainejärjestössä, tiedekunnassa, ylioppilaslehdessä, osakunnassa kuin kerhoissa. Niissä pääsi oppimaan paljon mm. tapahtumien tekemisestä ja budjettien pyörittelystä, joista oli välitöntä hyötyä työelämässä.
Opintojen puolella pidin paljon vahvasta käytännönläheisyydestä, joka Vaasassa oli. Teoriaa laitettiin aina kontekstiin ja käytettiin eläviä esimerkkejä. Näin ollen työelämävalmiudet karttuivat erittäin hyvin kun oli helpompaa nähdä sovelluskohteita oppimalleen koulun ulkopuolella. Vapaa sivuaineoikeus oli mahtava juttu myös, se yhdessä monipuolisen pääainekokonaisuuden kanssa teki minusta erittäin monitahoisen osaajan.
Olen Mikkelistä kotoisin, joten Vaasa ei ollut entuudestaan tuttu. Kun aloin etsiä lukiossa tietoa siitä, missä viestintää voi opiskella, niin silloin löysin Vaasan. Minua viehätti ajatus päästä opiskelemaan modernilta vaikuttavaan opintokokonaisuuteen siinä, missä muut painottivat ainakin silloin perinteisempiä viestinnän koulutuspolkuja esimerkiksi tiukasti yhteisöviestinnän tai journalistiikan piirissä. Lisäksi Gigan olemassaolo löytyi sitten hakuvaiheessa.
Toki itsekin silloin vielä hakuvaiheessa ajattelin, että minusta tulee varmaan toimittaja, koska kirjoittaminen oli mieluisaa. Mutta Gigassa opiskelu vei sitten kuinnostuksen kohti modernimpia asioita, kuten kotisivuja, jotka siihen maailman aikaan olivat vielä tosi uutta ja ihmeellistä. Ennen yliopistoon tuloa olin myös jo opiskellut mm. videoeditointia ja studiotyöskentelyä vuoden verran Otavan opistossa, josta oli karttunut intohimoa tekniikkaa kohtaan ja harjoittelupaikan kautta saatuna minulla oli jo viestinnän alan työpaikka verkkomediassa. Opinnot ja oman alan työ tukivat toisiaan koko opintojeni ajan.
Mikä on työnimikkeesi nyt? Mitä muita merkittäviä työnimikkeitä/työpaikkoja urallasi on ollut?
Olen Head of Marketing Sulava Oyssä, joka tarjoaa konsultointi- ja koulutuspalvelut mm. moderniin työhön, liiketoiminnan tuottavuuteen ja tietoturvaan Microsoftin pilvessä. Ennen Sulavaa olen ollut digitaalisen markkinoinnin asiantuntijatehtävissä esim. Digital Marketing Managerin nimikkeellä Volvo Finland Ablla. Ensimmäinen kokopäiväinen työpaikkani valmistumisen jälkeen oli Samsung Electronicsillä digitaalisen markkinoinnin parissa.
Markkinointiahan en siis ole lukenut ennen valmistumistani. Mutta koulutuksen annettua hyvät eväät mm. sisällöntuotantoon ja perustan kotisivujen hoitamiseen, oli tuohon maailman aikaan vielä mahdollista tehdä tällainen loikka, digipuolen osaajia ei niin paljoa edes ollut silloin vielä. Luonnollisesti opintojen aikainen työkokemus toi paljon tähän lisää. Maailma on tässä ammattikunnassa mullistunut moneen kertaan sinä aikana kun olen töissä ollut, joten jatkuva oppiminen on äärimmäisen tärkeää.
Millaista työsi on nyt ja mikä on parasta työssäsi?
Työni on aina ollut todella monipuolista, kaikilla työnantajillani olen saanut tehdä laajasti markkinoinnin tehtäviä mm. mainontaan, sisällöntuotantoon, tapahtumiin, viestintään ja muiden sparraukseen liittyen. Nykyisessä roolissani strateginen työ tietysti korostuu aiempaan verrattuna ja toimin tiiminvetäjänä. Ihmiset ovat minulle aina olleet se juttu, joten tiimin vetäminen on todella mielenkiintoista, ja onneksi saan tehdä edelleen paljon käytännön markkinointitehtäviä kuten mainontaa ja sisällöntuotatoa, koska olen aina pitänyt luovista tehtävistä ja käsillä tekemisestä.
Silläkin lailla töissäni niin Samsungilla, Volvolla kuin Sulavalla olen myös päässyt hyödyntämään koulutusohjelman tarjoamaa osaamista, että markkinoimissani ratkaisuissa korostuu tarve pystyä ymmärtämään teknologiaa. Olenkin usein sanonut markkinoineeni kaikkea kännyköistä jääkaappeihin ja kuorma-autoista pilvipalveluihin. On eduksi, että minussa jossain asuu se pienen pieni insinööri, vaikka ennen kaikkea olenkin kaupallinen viestijä.
Parasta työssäni on työyhteisö, tiimi ja mielenkiintoinen markkinoitava aihe. Markkinoinnin kentän monipuolisuus on samaan aikaan hieno ja ikävä piirre. Jatkuva kovatahtinen kehitys takaa, että löytyy aina uutta opittavaa ja mielenkiintoisia asioita, mutta se tekee työstä usein rankkaa ja turhan hektistä. Siinä auttaa se, että pysähtyy kiireessäkin aina ajattelemaan, eikä vain purematta niele sitä mitä vastaan tulee.
Kyllä työyhteisöt ovat olleet minulle aina se paras juttu töissä. Jos yksittäisiä nostoja tekee niin luonnollisesti se luottamus, jota minua kohtaan pari vuotta sitten osoitettiin niin, että minut nimitettiin tiiminvetäjäksi on äärimmäisen hienoa.
Aiemmilta vuosilta taas se valtava kehitys, jonka sain konkreettisesti nähdä Volvon digikanavien kulutuksen kasvussa oli hienoa. Ja pikku kirsikka kakun päällä on se, että Volvolla aikanaan laitettiin aivan uusi vaihde silmään markkinoinnissa ja sai olla osa sitä. Suurelle yleisölle tunnetuin helmi on Van Dammen Epic Split -video kahden kuorma-auton välissä, jolla on pelkästään Volvon Youtubessa yli 100 miljoonaa katselukertaa. Oli hienoa olla toteuttamassa paikallisia aktiviteettejä sen, ja monen muun ympärillä.
Tärkein oivallus/oppisi yliopistossa?
Kyllä suurin oivallus liittyy siihen, miten laajasti opittuja asioita oikeasti voi soveltaa ja opinnot antoivat siihen myös eväitä. Ennen yliopistoa koulutus oli kuitenkin kulkenut hyvin suoraviivaisesti, eivätkä vaikkapa lukio-opinnot hirveästi haastaneet omaan soveltamiseen. Teoreettiset viitekehykset kuitenkin luovat raameja ja luovalla ajattelulla tarjoavat apuvälineitä hyvin erilaisissakin paikoissa.
Toinen iso oivallus liittyy siihen, mihin kaikkeen voi pystyä kun vaan laittaa siihen paukkuja välittämättä omista tai muiden ennakkoluuloista. Esimerkiksi ennen yliopistolle tuloa en ollut koodannut ja sitä pakollisena opintosuunnitelmaan kuului. Ei siitä ammattia tullut, mutta todella paljon siitäkin on ollut hyötyä, esimerkiksi viimeisimpänä markkinoinnin automaatiopolkujen suunnittelussa on paljon hyötyä ajattelutavasta, jota koodauskursseilla oppi.