Haku Vaasan yliopistoon käynnistynyt

Ensimmäiset haut Vaasan yliopiston syksyllä 2013 alkaviin opintoihin ovat käynnistyneet. Haku yliopiston suomenkielisiin maisteriohjelmiin, avoimen yliopiston väylään sekä siirto-opiskelijaksi kieliin ja viestintään sekä haku kansainvälisiin maisteriohjelmiin ovat käynnissä 28.2.2013 asti.

Haku suomenkielisiin ohjelmiin

Vaasan yliopiston kaikkiin koulutusohjelmiin voi hakea myös ilman pääsykoetta. Suomenkielisten maisteriohjelmien, avoimen yliopiston väylän sekä siirto-opiskelijoiden valinnat perustuvat aikaisempiin, kunkin ohjelman pohjaksi soveltuviin korkeakoulututkintoihin tai -opintoihin. Maisterihaussa opiskelijat valitaan suoraan ylempään tutkintoon, muissa hakuväylissä sekä alempaan että ylempään korkeakoulututkintoon.

Suomenkielisiin maisteriohjelmiin on tarjolla 175 opiskelupaikkaa. Viime keväänä maisterikoulutukseen haki 660 hakijaa.  Avoimen yliopiston väylän kautta valitaan 50 uutta opiskelijaa.

– Yliopiston maisteriohjelmat ovat kasvattaneet suosiotaan vuosi vuodelta. Korkeakoulututkintojen kaksiportaisuus lisää kiinnostusta pelkästään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamiseen, toteaa hakukoordinaattori Miisa Ratavaara.

Haku tapahtuu osoitteessa www.yliopistohaku.fi. Hakuohjeet ja valintaperusteet löytyvät yliopiston valintaoppaista sekä verkosta www.uwasa.fi/hakijat.

Haku kansainvälisiin maisteriohjelmiin

Vaasan yliopiston haussa olevat kansainväliset maisteriohjelmat ovat kauppatieteelliseltä alalta Finance, International Business ja Strategic Management -ohjelmat, kielten ja viestinnän sekä hallintotieteiden alalta Intercultural Studies in Communication and Administration -ohjelma sekä tekniikan alalta Telecommunication Engineering ja Industrial Management -ohjelmat. Maisteriohjelmiin valitaan 145 uutta opiskelijaa.

Opetus tapahtuu englannin kielellä. Opinnot alkavat syksyllä 2013 ja kestävät kaksi vuotta.

– Kansainväliset maisteriohjelmat sopivat hakijoille, jotka ovat suorittaneet soveltuvan alan alemman korkeakoulututkinnon, ovat motivoituneita opiskelemaan englanniksi ja ovat kiinnostuneita kansainvälisestä urasta, kertoo kansainvälisten asioiden suunnittelija Henna Huovinen.

Ohjelmiin ei ole pääsykokeita, vaan valinta tehdään hakemusten perusteella. Viime vuonna Vaasan yliopiston kansainvälisiin maisteriohjelmiin saapui lähes 1700 hakemusta.

Hakuohjeet löytyvät osoitteesta www.uwasa.fi/en/for/prospective/admissions/apply/.