Rehtori Suvi Ronkainen: Hallitusohjelma on kulukurin politiikkaa

Yliopiston rehtori Suvi Ronkainen ottaa kantaa uuteen hallitusohjelmaan. Hänen mukaansa uusi hallitusohjelma oli yliopistoille muuta, kuin mitä oli toivottu. Se lopetti kuitenkin epävarmuuden: Suomi on astunut tukevasti kulukurin politiikkaan.

Kiristyvä talous herättää kuitenkin uusia epävarmuuksia, joiden keskellä on vaikea uskaltautua tekemään tulevaisuuteen tähtääviä päätöksiä.

– Jokainen taloustieteilijä tietää, että juuri tässä on kulukuripolitiikan kirous. Kun tulevaisuus on hahmoton, se pelottaa. Silloin varaudutaan pahimpaan, ei investoida eikä suunnitelmia uskalleta laittaa täyttöön. Toiminta muuttuu status quon ylläpitämiseksi tai välttämättömän edessä reagoimiseksi. Tällöin muutoksia joko ei tehdä tai ne tehdään vasta, kun selkä on seinää vasten. Ja kuitenkin, nimenomaan kiristyvän talouden ajassa pitäisi rakentaa tulevaisuutta, tehdä valintoja ja uskoa niihin. Se on tie tilanteesta ulos, Ronkainen sanoo.

– Epävarmassa ajassa korostuu analysoinnin ja tulevaisuuden uskon, järjen ja tunteen liitto. Tarvitaan siis harkintaa, mutta samalla, yksikään harkinta ei ratkaise tulevaisuuden arvoitusta. Sinne mennään askel kerrallaan. Kulkua auttaa kun päämäärä, siis se, millaista tulevaisuutta toivoo, mitä rakentaa, on selvillä.

Hallitusohjelma leikkaa korkeakoulujen rahoitusta yhteensä 75 miljoonaa euroa. Vaasan yliopistolle tämä merkitsee n. 800 000 euron leikkauksia.

– Tämä leikkaus tulee Vaasan yliopistolle juuri sellaiseen aikaan, jolloin olemme terävöittämässä profiiliamme, muuttamassa yliopiston toimintatapoja ja rakennetta, tekemässä valintoja sen suhteen, mitä Vaasan yliopisto tulevaisuudessa on.

– Tähän tähtää parviälyn käyttö liiketoimintaorientaation selkeyttämiseksi samoin kuin ns. muun henkilökunnan toimesta virinnyt prosesseista palveluun -hanke. Kun yleinen, yhteinen prosessi kirkastaa ja konkretisoi yliopiston opetusta ja tutkimusta yhdistävän idean, toiminnan päämäärän, niin tukipalvelut taas hakevat sellaista toimintatapaa, jolla opettajien, tutkijoiden ja opiskelijoiden tarvitsemat palvelut voidaan tuottaa joustavasti ja helposti, kertoo Ronkainen yliopiston toiminnan kehittämisestä.

– Kyse on tulevaisuutta rakentavista muutoksista. Ne eivät ole helppoja. Mutta ainakin hallitusohjelman linjaukset kertovat sen, että paluuta entiseen ei ole, Ronkainen toteaa.

Lisätiedot: rehtori Suvi Ronkainen, p. 029 449 8073, rehtori(at)uwasa.fi