Virheistään oppiva yritys menestyy
Sirénin mukaan organisaation oppimisella ja uudistumiskyvyllä on keskeinen merkitys nopeasti muuttuvissa liiketoimintaympäristöissä, kuten IT-alalla ohjelmisto- tai älypuhelinmarkkinoilla. Niissä tulevaisuuden ennustaminen on erityisen vaikeaa, koska yllättävät muutokset teknologioissa, kysynnässä ja kilpailussa aiheuttavat tiedon nopeaa vanhentumista ja kilpailuedun äkillistä muutosta. Silloin yrityksiltä vaaditaan nopealiikkeisyyttä ja herkkyyttä havaita meneillään olevia muutoksia, jotta ne säilyvät elinvoimaisina.
– Kun yritysten keskimääräinen aika huipulla on lyhentynyt 80 vuoden aikana neljännekseen, niiden kyvykkyys oppia ja uudistua on yhä tärkeämpää. Minua kiinnostaa erityisesti, miten ne sen tekevät, Sirén paljasti.
– Oppivassa organisaatiossa tärkeää on se, että se luo, hankkii, tulkitsee ja siirtää tietoa. Mikään vaiheista ei saa jäädä väliin. Hyviä esimerkkejä uutta tietoa luovista yrityksistä ovat Rovio ja Google, joissa työntekijöille on annettu varsin vapaat kädet etsiä ja luoda uutta tietoa.
Yhtä tärkeää kuin tiedon luonti, on sen jakaminen organisaation sisällä.
– Kahvihuoneet ovat yksi parhaimmista paikoista jakaa tietoa. Ihmiset tulevat niihin kahvin houkuttelemina, tapaavat niissä ihmisiä kenties eri yksiköistäkin, vaihtavat kuulumisia ja samalla jakavat tietoa. Tiedon jakamista edistävät myös avoin, tasa-arvoinen ja osallistava yrityskulttuuri.
Tiedon jakamisen jälkeen se on tulkittava ja tallennettava yrityksen muistiin. Aina tulkinnat eivät kuitenkaan onnistu ja silloin yritys voi päätyä tekemään vääriä ratkaisuja.
– Tärkeää onkin hyväksyä virheet ja jopa kannustaa niihin, sillä ilman virheitä ei synny myöskään oppimista, haastaa Sirén. Esimerkiksi Roviolla vasta 52. peli oli menestys, muut epäonnistuivat.
Yleisöluennot saavat jatkoa torstaina 25. huhtikuuta, kun professori Pirkko Vartiainen ja tutkijatohtori Harri Raisio alustavat aiheesta "Hitausliikkeiden uusi trendi – demokratia, joka ammentaa kansalaisten viisaudesta".