Ikkunavalmistaja säästää energiaa - yhteistyöstä yliopiston kanssa apua vihreän ...

Vaasan yliopiston kanssa tutkimusyhteistyötä tekevä ylihärmäläinen ikkunavalmistaja Skaala juhli perjantaina 60-vuotista taivaltaan ja otti uuden teknologiainvestoinnin käyttöön. Skaala on investoinut lasinjalostusteknologiaan, joka säästää energiaa ja samalla vähentää ympäristön kuormitusta. Yliopiston Epanet-tutkimusryhmä on auttanut laskemaan energiansäästöä.
Vaasan yliopisto ja Skaala tekevät yhteistyötä Cleantechin eli "puhtaan teknologian" kehittämisessä.

– Uusi lasinkarkaisulinjasto mahdollistaa uudentyyppisiä tuotteita ja merkittävät energiansäästöt. Myös hiilidioksidipäästöt vähenevät. Uuden teknologian avulla ikkunassa voidaan käyttää entistä ohuempaa lasia, kertoo kehittämispäällikkö Reino Virrankoski Vaasan yliopiston sulautettujen järjestelmien Epanet-tutkimusryhmästä.

Epanet-tutkimusryhmä on auttanut Skaalaa uuden teknologiainvestoinnin energiansäästö- ja hiilidioksidipäästölaskelmissa. Lisäksi tutkimusryhmä on tehnyt Skaalan kanssa tutkimusyhteistyötä palkitun, energiaa säästävän ilmanvaihtoikkunan kehittämisessä.

– Ympäristöystävällisyyden ei tarvitse olla "kurjuudella kilpailemista" ja "takaisin hevosvetoiseen maatalouteen siirtymistä". Esimerkiksi Skaalan tapauksessa liiketoiminta kasvaa, mutta samalla saavutetaan merkittävät energiansäästöt ja päästövähennykset, Virrankoski toteaa.

Perinteinen ikkunavalmistaja on nyt myös cleantech-yritys. Skaala on myös aktiivinen toimija Vaasan energiaklusterissa ja yksi suurimmistä Vaasan yliopiston sulautettujen järjestelmien Epanet-professuurin rahoittajista. Yhteistyötä tutkimuksessa on tehty jo pitkään – yrityksellä on kahdenvälinen tutkimussopimus Vaasan yliopiston teknillisen tiedekunnan kanssa.

Lisätiedot: Reino Virrankoski, kehittämispäällikkö, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8328, reino.virrankoski(at)uwasa.fi