Clean Propulsion Technologies
Energian tuotanto ja käyttö muuttuvat myös merenkulun ja työkoneiden alueilla. Clean Propulsion Technologies (CPT) -konsortion tavoitteena on varmistaa, että Suomen polttomoottori- ja työkoneteollisuuden teknologinen johtoasema ja kilpailukyky säilyvät. Hanke perustuu laajan konsortion näkemykseen siitä, että innovatiiviset TRL3-tason voimansiirtoratkaisut kehitetään tasolle TRL5-6 huolehtimalla samalla kestävän liiketoiminnan edellytyksistä. Hankkeen tuloksena saadut ratkaisut täyttävät vuoden 2035 ympäristövaatimukset. Laadittavaa teknologiasuunnitelmaa noudattaen ylletään myös vuodelle 2050 asetettuihin ympäristötavoitteisiin.
Hanke tuottaa useita innovaatioita: vetymoottoridemonstraatio, erittäin tehokas biokaasua käyttävä RCCI-palamismenetelmä, perusteellinen pakokaasulinjan lämpötilanhallinta ja uudet katalysaattoriratkaisut. Kehitetyt tekniikat kootaan hybrideiksi, joissa palaminen, sähkö- ja hydraulikäyttö yhdistyvät. Kokonaisuuksia ohjataan mallipohjaisin tehonhallintamenetelmin.
Vaasan yliopisto johtaa ja hallinnoi Clean Propulsion Technologies -konsortiota. Yliopistomme VEBIC-laboratoriot ovat hankkeen keskiössä, kun kehitetään palamis- ja päästöjenvähennystekniikoita. Yliopistomme tarjoaa mittavien ja ajantasaisten tutkimuslaitteistojen lisäksi hankkeen käyttöön nopeaa prototyyppityötä ja tuottaa hankkeeseen tarvittavat, malli-pohjaiseen työhön perustuvat puitteet. Tutkimus- ja kehitysmenetelmät nousevat uudelle tasolle ja luovat edellytykset hankkeen kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttamiselle. Hankkeen päättyessä yliopistomme demonstroi maailman ensimmäisen, TRL5-tason saavuttaneen laivamoottorin, jonka toiminta perustuu RCCI-palamismenetelmään (Reactivity Controlled Compression Ignition). Moottori täyttää EU:n Stage V -tason päästönormit. Tuotettu laitteisto muodostaa myös puitteet hybridisoinnin edelleen kehittämiselle, räätälöityjen päästöjenvähennysmenetelmien ja erilaisten sähköenergian tuotantomenetelmien tutkimukselle.
Clean Propulsion Technologies
Hankkeen aikataulu: 1.2.2021-31.12.2023
Hankkeen vastuullinen johtaja: Maciej Mikulski, Vaasan yliopisto
Hankkeen operatiivinen päällikkö: Merja Kangasjärvi, Vaasan yliopisto
Yhteyshenkilöt Vaasan yliopistossa: Maciej Mikulski, Merja Kangasjärvi, Seppo Niemi, Teemu Ovaska, Rodrigo Rabetino Sabugo ja Aino Myllykangas
Hankkeen tutkijat Vaasan yliopistossa: Aneesh Vadusev, Carolin Nuortila, Michaela Hissa, Emma Söderäng, Teemu Ovaska, Xiaoguo Storm, Olav Nilsson, Antti Kiikeri, Sonja Heikkilä, Kirsi Spoof-Tuomi, Bening Mayanti, Rodrigo Rabetino Sabugo, Kimmo Höglund, Kim Jeyoung, Pauli Valkjärvi, Amir-Mohammad Shamekhi, Hamir Jafari, Alireza Kakoee, Katriina Sirviö, Jaber McBreen ja Amir Soleimani.
Hankkeeseen osallistuvat Vaasan yliopiston toimijat: Vaasa Energy Business Innovation Centre VEBIC, Tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksikkö ja Johtamisen yksikkö.
Rahoittajat: Business Finland, yritykset
Hanketta koordinoiva organisaatio: Vaasan yliopisto
Tutkimuskumppanit: Aalto-yliopisto, Tampereen yliopisto, Åbo Akademi, VTT Teknologian tutkimuskeskus ja Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT
Yhteistyökumppanit: Wärtsilä Finland, AGCO Power, Meyer Turku, Napa, Dinex Finland, Proventia, Geyser Batteries, Bosch Rexroth ja APUGenius
Kokonaisbudjetti: Noin 15 miljoonaa euroa
Vaasan yliopiston osuus kokonaisbudjetista: 2 471 250 €
Vaasan yliopiston osuus ulkoisesta rahoituksesta: 1 806 242 € (lisäksi noin 0.5 M€ verran projektiin liittyvää muuta tukea mukana olevilta yrityksiltä).
Hankkeen verkkosivusto: https://cleanpropulsion.org/