1500 lukiolaista vieraili korkeakoulujen yhteisessä Lukiopäivässä

Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulun yhteiseen Länsi-Suomen lukiolaisille suunnattuun info- ja tutustumispäivään saapui tänä vuonna 1500 vierasta.
Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulun yhteinen Lukiopäivä järjestettiin kymmenettä kertaa. Avajaistilaisuuksien juontajina toimivat Sini Tervo (VY) ja Juuso Hautala (VAMK).

- Ryhmiä saapui yhteensä 34 lukiosta muun muassa Järviseudulta, Pietarsaaren ja Kokkolan seudulta, Seinäjoen ympäristöstä ja muualta Etelä-Pohjanmaalta sekä Porista, kertoo Nina Jokiaho Vaasan yliopiston viestinnästä.

Lukiopäivässä esiteltiin korkeakoulunaapurusten monialaista koulutustarjontaa ja viihtyisää Palosaaren merellistä kampusta nuoria kiinnostavalla tavalla. Yhteiset koulutusmessut järjestettiin Aleren Torilla. Lisäksi tarjolla oli yliopiston ja VAMKin opettajien pitämiä miniluentoja. Päivän aikana lukiolaiset saivat tietoa myös Vaasasta, asumisesta, vapaa-ajasta ja työelämästä.

- Suomen kauneimmaksi kehuttua kampusta kelpaa esitellä: 10 000 opiskelijan kampuksella on ajanmukaiset oppimistilat, erinomaiset opiskelijapalvelut ja kansainvälistä tunnelmaa, mainitsee Eva Sundell VAMKin markkinoinnista.

Tekniikan opetus- ja tutkimuslaboratorio Technobothniassa oli lukuisia toiminnallisia pisteitä, joissa pääsi esimerkiksi tutustumaan NAO-humanoidirobotteihin, polkemaan energiaa sähköpyörällä, ohjaamaan teollisuusrobottia tai ihmettelemään 3D-tulostuksen mahdollisuuksia.

Lukiolaiset saapuivat tapahtumaan neljässä erässä päivän mittaan. Yliopiston vararehtori Annukka Jokipii ja VAMKin rehtori Tauno Kekäle toivottivat vieraat aloitustilaisuuksissa tervetulleiksi. Näissä aloitustilaisuuksissa olivat mukana myös VY:n ja VAMKin opiskelijaedustajat Sini Tervo ja Juuso Hautala, jotka kertovat opiskelusta. Aloitustilaisuuden jälkeen lukiolaiset pääsivät kiertelemään messuilla ja kyselemään opinnoista asiantuntijoilta ja korkeakouluopiskelijoilta.