1700 lukiolaista tutustui Suomen kauneimpaan kampukseen

Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulu VAMKin yhteisessä Lukiopäivässä esiteltiin korkeakoulunaapurusten monialaista koulutustarjontaa ja viihtyisää Palosaaren merellistä kampusta nuoria kiinnostavalla tavalla.
Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulun yhteinen Lukiopäivä järjestettiin yhdeksättä kertaa. Tapahtumassa vieraili noin 1700 lukiolaista.

Länsi-Suomen lukiolaisille suunnattu info- ja tutustumispäivä järjestettiin yhdeksättä kertaa. Tänä vuonna tapahtumaan saapui noin 1700 vierasta.

- Lukiopäivään saapui ryhmiä 30 lukiosta muun muassa Järviseudulta, Pietarsaaren ja Kokkolan seudulta, Seinäjoen ympäristöstä ja muualta Etelä-Pohjanmaalta sekä Porista, kertoo Miisa Aho Vaasan yliopiston hakijapalveluista.

Tänä vuonna pidettiin ensimmäistä kertaa yhteiset koulutusmessut  uuden sosiaali- ja terveysalan oppimiskeskus Aleren Torilla. Lisäksi tarjolla oli yliopiston ja VAMKin opettajien pitämiä miniluentoja. Päivän aikana lukiolaiset saivat tietoa myös Vaasasta, asumisesta, vapaa-ajasta ja työelämästä.

- Suomen kauneimmaksikin kehuttua kampusta kelpaa esitellä: 10 000 opiskelijan kampuksella on ajanmukaiset oppimistilat, erinomaiset opiskelijapalvelut ja kansainvälistä tunnelmaa, mainitsee markkinointi- ja viestintäpäällikkö Tarja Gromov.

Tekniikan opetus- ja tutkimuslaboratorio Technobothniassa oli lukuisia toiminnallisia pisteitä, joissa pääsi tutustumaan esimerkiksi NAO-humanoidirobotteihin, polkemaan energiaa sähköpyörällä, ohjaamaan teollisuusrobottia tai ihmettelemään 3D-tulostuksen mahdollisuuksia.

Lukiolaiset saapuivat tapahtumaan kolmessa erässä päivän mittaan. VAMKin rehtori Tauno Kekäle ja yliopiston vararehtori Jukka Vesalainen toivottivat vieraat tervetulleiksi. Näissä aloitustilaisuuksissa olivat mukana myös VAMKin ja VY:n opiskelijakuntien edustajat Juuso Hautala ja Anette Vuorenmaa, jotka kertoivat opiskelusta. Aloitustilaisuuden jälkeen lukiolaiset pääsivät kiertelemään messuilla ja kyselemään opinnoista asiantuntijoilta ja korkeakouluopiskelijoilta.