Avoimen yliopiston opintopäällikkö Sonja Hakala jää eläkkeelle: Olemme pyrkineet ...

Vaasan yliopiston avoimen yliopiston pitkäaikainen opintopäällikkö Sonja Hakala jää eläkkeelle. Hänen viimeinen työpäivänsä on 25. tammikuuta. Hakala on tehnyt pitkän uran kampuksella, avoimen yliopiston opintopäällikön tehtävässä hän ehti toimia noin kaksikymmentä vuotta.
hakalapulakka

Elinikäinen oppiminen on avoimen yliopiston toiminnassa vahvasti läsnä ja opiskelijoille halutaan antaa laajasti mahdollisuuksia opiskeluun. Avoin yliopisto reagoi oppimisen tarpeeseen monipuolisella kurssitarjonnalla. Hakalan mukaan myös työnantajille on nykyään tärkeää, että henkilöstö kouluttautuu. Avoin yliopisto tarjoaa tutkintorakenteisiin perustuvia kursseja monipuolisesti eri aloilta. Kurssitarjonnan laadusta Hakala kiittää erityisesi akateemisia yksikköjä.

– Olemme pyrkineet mahdollisimman joustaviin opetustapoihin, jotta missä tahansa elämäntilanteessa voi opiskella. Tämä lisää opiskelijoiden välistä tasa-arvoa, Hakala toteaa.

Avoimen yliopiston palveluihin hakeutuu Hakalan mukaan niin tutkinto-opiskelijoita kuin työelämässä olevia, osaamista kartuttavia osallistujia. Avoimen yliopiston merkitys korostuu jatkuvan oppimisen kysynnän noustessa.

– Monesti kurssien osallistujilla kasvaa nälkä syödessä, ja yksi kurssi on lopulta muuttunut kokonaiseksi tutkinnoksi, Hakala nauraa.

Hakala kokee avoimen yliopiston hyvin merkityksellisesti myös alueellisesti, kun palvelut ovat tarjolla myös Vaasan ulkopuolella. Kurssitarjonnan lisäksi merkittävä osa avoimen yliopiston toimintaa on opintoneuvonta, jota tarjotaan rajattomasti. Opintoneuvonnan kautta opiskelijoista huolehditaan, heitä autetaan oman opintopolun löytämisessä ja Vaasan alueelle viedään tietoa koulutustarjonnasta.

– Avoimessa yliopistossa tarjoamme opiskelijoille unelmia. Työn jättäminen on haikeaa, olen todella ylpeä koko työporukasta. Jätän kuitenkin tehtävän jatkajalle hyvillä mielin, Hakala kertoo.

Uudeksi opintopäälliköksi on valittu kasvatustieteiden maisteri Kristiina Pulakka, joka aloitti työnsä jo 11. tammikuuta. Pulakka siirtyy tehtävään Vaasan ammattikorkeakoulun avoimesta ammattikorkeakoulusta.

– Jatkuvan oppimisen ja joustavan opiskelun teemaan on tulossa varmasti uutta. On meidän vastuullamme, että opiskelijoille tarjotaan hyvää palvelua, Pulakka sanoo.

Teksti ja kuvat: Enni Matikainen