Energiamurroksessa tarvitaan yhteistyötä

Energiamurros, energiavarastoinnin tulevaisuus ja akkutehtaat puhuttivat torstaina Sino-Finnish Business Forumissa, jonka järjesti Vaasan yliopiston ja Kiinan tiedeakatemian CASISD-instituutin yhteinen Kiina-Suomi tiede-, teknologia ja innovaatiokeskus. Tilaisuudessa puhuivat muun muassa Kiinan Suomen suurlähettiläs Chen Li, Kiinan kansallisen kehitys- ja uudistuskomission energiatutkimusinstituutin varapääjohtaja Gao Shixian ja Kiinan johtavan akkuvalmistajan CATLn energiavarastointiliiketoiminnan johtaja Tan Libin.
Kiinan johtavan akkuvalmistajan CATLbatteryn energiavarastoliiketoimintayksikön johtaja Tan Libin kertoi energiavarastoinnin tulevaisuuden näkymistä.
Kiinan Suomen suurlähettiläs Chen Li.
Vararehtori Annukka Jokipii, Vaasan yliopisto
Suurlähettiläs Chen Li ja vararehtori Annukka Jokipii, Vaasan yliopisto
Shekhar Kubal, Head of Low Voltage Drives, Danfoss
Mikael Ingo, ABB.
Foorumin osallistujia.
Teknologiajohtaja Hannu Mäntymaa, Wärtsilä
Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri
Aamupäivän puhujat.
Iltapäivän paneelikeskustelu, CATLn Tan Libin puhuu.
Vararehtori Annukka Jokipiin (oik.) mukana tilaisuudessa oli #päiväjohtajana kokeillut Vasa Övningsskolanin abiturientti Roosa Rantala. Vasemmalla Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Juha Häkkinen ja Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry.
Myyntijohtaja Niina Li, BYD
Toimitusjohtaja Jyrki Mäki-Kala, EPEC
Kaupunginjohtaja Tomas Häyry ja foorumin järjestäjä, Kiina-Suomi TTI-keskuksen johtaja Selina Liang Vaasan yliopistolta.

Verkostoitumisfoorumi oli suunnattu energia-alan yrityksille Suomessa ja erityisesti Vaasan seudulla sekä kiinalaisille yrityksille ja sijoittajille, jotka ovat kiinnostuneita yhteistyöstä suomalaisten kanssa.

- Kiinasta on tullut uusiutuvan energian edistämisen kantava voima. Kiina on maailman suurin uusiutuvan energian tuottaja ja käyttäjä, suurlähettiläs Chen Li sanoi.

Europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri kertoi vastaavasti Euroopan energiamurroksesta. Hän oli ilahtunut siitä, että samalla kun EU-maiden talous on kasvanut, niin samaan aikaan on myös pystytty vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä. Kumpula-Natri puhui myös EU:n ilmastotavoitteista sekä muun muassa siitä, että EU on luomassa yhtenäistä luokitusjärjestelmää ympäristön kannalta kestäville investoinneille.

Varapääjohtaja Gao Shixianin mukaan Kiinassa energiamurros on nopeaa, ja Kiinan ja Suomen välisessä energiayhteistyössä onkin isoja mahdollisuuksia.

- Energiayhteistyöllä Kiinan ja Suomen välillä on valoisat näkymät. Yritykset voivat tehdä yhteistyötä laajasti eri energiasektoreilla kuten energiainnovaatioissa, älykkäissä ja digitaalisissa energiajärjestelmissä, energiamurroksessa, siirtymisessä hiilestä kaasuun, energiatehokkuuden parantamisessa ja ekokaupungien rakentamisessa, hän luetteli.

Toimitusketju on haaste akkutehtaalle

CATLn energiavarastointiliiketoiminnan johtaja Tan Libin kertoi yleisölle yrityksensä toiminnasta ja tulevaisuuden suunnitelmista. Paneelikeskustelussa hän puhui myös akkutehtaiden mahdollisuuksista ja haasteista Euroopassa. CATL on parhaillaan rakennuttamassa gigatehdasta Saksaan. Lisäksi yhtiö on osaomistaja  Uudenkaupungin autotehtaassa.

- Toimitusketju on haaste, suurin osa komponenteista tulee Aasiasta kuten Koreasta ja Kiinasta, hän sanoi.

Paneelikeskustelussa häneltä kysyttiin myös akkutehtaan mahdollisuudesta Vaasassa. Hän kertoi vierailevansa Vaasassa ensimmäistä kertaa, mutta olevansa vaikuttunut, kuinka yritykset tekevät kansainvälistä bisnestä.

Yritysesittelyn piti myös toinen kiinalainen iso akkuvalmistaja eli BYD, joka valmistaa myös sähköautoja.

Vaasassa ainutlaatuinen energiaekosysteemi

Vaasasta toimintaympäristönä kertoi kaupunginjohtaja Tomas Häyry, joka muistutti, että teknologiaosaaminen on hyvä ratkaisu energiaongelmiin. Ja osaamista ja osaajia Vaasassa energiaklusterissa riittää. Ainutlaatuista vaasalaisessa energiaekosysteemissä on eri toimijoiden hyvä yhteistyö.

Vaasan energiaklusterin yritysten teknologiaosaamista valottivat Wärtsilän teknologiajohtaja Hannu Mäntymaa, ABB:n Pohjois-Euroopan Process Industries -liiketoiminnan johtaja Mikael Ingo, Global Head of Low Voltage Drives Shekhar Kubal Danfossilta, Switchin talousjohtaja Dag Sandås ja EPECin toimitusjohtaja Jyrki Kylä-Kaila.

Myös Vaasan yliopiston vararehtori Annukka Jokipii puhui ainutlaatuisesta yhteistyöstä julkisen ja yksityisen sektorin toimijoiden välillä Vaasassa. Hän kertoi Vaasan yliopiston investoivan nyt erityisesti tutkimukseen.  Uusien tutkijoiden palkkaamisen lisäksi on perustettu avoimet monitieteiset tutkimusalustat kuten energian ja kestävän kehityksen VEBIC. Jokipii kertoi myös Kiina-Suomi tiede-, teknologia- ja innovaatiokeskuksen merkityksestä.

- Kiina-Suomi tiede-, teknologia- ja innovaatiokeskus on yliopistolle strateginen aloite. Tiede-, tutkimus- ja innovaatiopolitiikka on tärkeä energiamurroksen ajuri. Odotamme innostuneena uusien projektien kehittämistä kumppaniemme kanssa.

Keskuksen johtajan Selina Liangin mukaan Sino-Finnish Business Forum onkin osa Suomi-Kiina TTI-keskuksen EU-rahoitteista EAKR-hanketta, jonka tarkoituksena on vahvistaa Pohjanmaan innovaatioekosysteemiä edistämällä maakunnan ja hankkeeseen valittujen kiinalaisalueiden välistä TKI-yhteistyötä, vuorovaikutusta ja verkottumista.

SinoFinnish-forum-2019-219-ryhmä.jpg