Ennätysmäärä hakijoita Vaasan yliopistoon - Tekniikassa huima kasvu

Vaasan yliopiston kandidaattiohjelmiin tuli tänään 3. huhtikuuta päättyneessä korkeakoulujen yhteishaussa 5 793 hakemusta. Kokonaisuudessaan hakemusmäärä kasvoi yli 26 prosenttia. Aloituspaikkoja on yhteensä 540.

Hakemusmäärä kasvoi kaikissa kandidaattiohjelmissa. Suhteellisesti eniten kasvua oli tekniikan alalla, jossa hakijoiden määrä lähes kolminkertaistui, hakijoita oli yhteensä 539 (v. 2018: 183).

– Olen erittäin tyytyväinen tuloksiin, ja haluan lämpimästi kiittää kaikkia yliopistolaisia erinomaisesta työstä. Yliopistomme satsaa vahvasti koulutuksen laatuun, työelämärelevanssiin ja opiskelijoiden hyvinvointiin. Tekniikan hakijamäärän upea kasvu tekee hyvää sekä meille että koko Vaasan alueelle, sillä tulevilla diplomi-insinööreillämme on kysyntää työelämässä jo opintojen aikana. Kauppatieteet on aina ollut vahva koulutusalamme, ja on hienoa, että ohjelma kasvattaa suosiotaan edelleen, erityisesti pääkaupunkiseudulla, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Vaasan yliopistossa suosituin hakukohde on edellisten vuosien tapaan kauppatieteiden kandidaattiohjelma, jossa 270 opiskelupaikkaa tavoittelee yhteensä 3740 hakijaa, joka on lähes 22 % enemmän kuin viime vuonna. Myös toinen kauppatieteellisen alan kandidaattiohjelma, Tuotantotalouden ja tietojärjestelmätieteen ohjelma, kasvatti suosiotaan, hakijoita oli 454, joka on yli 30 % enemmän kuin viime vuonna.

Viime vuonna hakijamäärää voimakkaasti kasvattaneet viestintätieteiden ja hallintotieteiden kandidaattiohjelmat säilyttivät suosionsa ja kasvattivat edelleen hakijamäärää. Viestintätieteiden kandidaattiohjelmassa opiskelupaikkaa tavoittelee tänä vuonna 337 hakijaa (v. 2018: 296), hallintotieteissä hakijoita oli 723 (2018: 687).

Henkilöstöjohtamisen maisteriohjelma kiinnostaa

Vaasan yliopiston suomenkielisiin maisteriohjelmiin tuli yhteensä 744 hakemusta (v. 2018: 830). Haussa oli yhteensä yksitoista maisteriohjelmaa kauppatieteiden, tekniikan, hallintotieteiden ja viestintätieteiden aloilla. Maisteriohjelmissa on tarjolla yhteensä 125 aloituspaikkaa. Suosituin hakukohde oli Henkilöstöjohtamisen maisteriohjelma, johon tuli 180 hakemusta.

Yhteishaun kanssa samaan aikaan oli myös haku avoimen yliopiston opintojen perusteella. Hakijamäärä nousi viime vuodesta. Avoimen yliopiston väylän kautta tuli 57 hakemusta (v. 2018: 40).

Valintakokeet touko-kesäkuussa

Valintakokeet kandidaattiohjelmiin ovat touko-kesäkuussa. Kaikkiin hakukohteisiin hyväksytään opiskelijoita myös todistusvalinnassa. Kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 70 prosenttia on varattu ensikertalaisille hakijoille. Opiskelijavalinnan tuloksista ilmoitetaan viimeistään 28. kesäkuuta.

Lisätiedot: Akateemisten palveluiden johtaja Heli Häyrynen, p. 029 449 8501