Entä jos liikenne kulkisi kaasulla?

Vaasan yliopiston järjestämä kaasuun keskittynyt Vaasa Gas Exchange -tapahtuma ja siihen liittyvä seminaari järjestettiin jo kolmannen kerran osana Vaasa EnergyWeekiä.
VGE järjestettiin nyt kolmatta kertaa osana Vaasa EnergyWeekiä.
Katriina Sirviö esitteli VEBICiä.
Levón-instituutti oli mukana tapahtumassa.
Professori Seppo Niemi piti tietoiskun VEBICistä.
VEBIC ja Vaasan yliopisto olivat mukana tapahtumassa.
Tapahtuman järjestäjä Teemu Närvä oli tyytyväinen päivään.
Harri Suistio Rauma Marine Constructionsista kertoi LNG-lautoista.

Seminaarin aiheeksi valikoitui tänä vuonna biokaasu ja maakaasu liikenne- ja kuljetussektorin polttoaineena. Seminaarissa käsiteltiin mahdollisuuksia ja trendejä käyttää biokaasua tai maakaasua polttoaineena liikenteessä ja kuljetuksissa sekä Suomessa että Euroopassa.

VGE on energia-alan asiantuntijoille suunnattu kaasuun ja siihen liittyviin aiheisiin keskittyvä kansainvälinen verkostoitumistapahtuma. VGE:ssa yrityksillä on mahdollisuus tavata alan toimijoita, vaikuttajia sekä potentiaalisia yhteistyökumppaneita Suomesta sekä eri puolilta maailmaa.

Ajankohtaisen seminaarin lisäksi tapahtumassa kuultiin useiden yritysten tietoiskuja. Mukana tapahtumassa oli lähes 80 yritystä, joiden näytteilleasettajat täyttivät Vaasan kaupungintalon.

Tapahtuman järjesti Vaasan yliopisto yhteistyössä Gasumin, Merinovan, Novia-ammattikorkeakoulun, Stormossenin, Vaasan ammattikorkeakoulun, VASEKin, Wärtsilän ja Åbo Akademin kanssa.

Vaasan yliopisto oli monipuolisesti edustettuna tapahtumassa. Kemisti Katriina Sirviö esitteli yliopiston tutkimusalusta VEBICiä ja sen tutkimusprojekteja, muun muassa HERCULES 2 -hanketta, yhteispohjoismaista TransAlgae-levätutkimushanketta sekä Biogas Tractor -tutkimushanketta. Professori Seppo Niemi kertoi myös vuorollaan tietoiskussaan Vaasan yliopiston VEBIC-tutkimusalustan ajankohtaisista projekteista.

Sirviön lisäksi iltapäivän seminaarissa kuultiin Vesa Soppia Volvo Finlandilta, Jani Hautaluomaa Valmetilta sekä Harri Suistiota Rauma Marine Constructionsilta. Aamupäivällä puheenvuorot aloitti Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä, joka puhui biokaasun ja maakaasun roolista Suomen liikennesektorin ilmastopolitiikassa. Muita esiintyjiä olivat Kaloyan Tsilev NGVA Europesta, Maria Malmkvist Ruotsin kaasuyhdistyksestä ja David Hodgson Britannian Department of International Tradesta. Lounaan jälkeen äänessä olivat Outi Pakarinen Suomen Biokaasuyhdistyksestä, Johan Saarela Stormossenilta, Kent Rasmussen Puregas Solutionsista sekä Jukka Metsälä Gasumilta.

Vaasan yliopistosta tapahtuman järjestäjänä toiminut Teemu Närvä piti päivää onnistuneena.

Askelia on otettu eteenpäin viime vuodesta, ja yliopistokin näkyy täällä hyvin edustettuna.