Haku Vaasan yliopiston ICT-muuntokoulutukseen käynnissä

Vaasan yliopisto toteuttaa kauppatieteiden maisterin tutkintoon tähtäävän Digitaalinen liiketoiminnan kehittäminen -maisteriohjelman osana kansallista ICT-muuntokoulutusohjelmaa.
Kauppatieteiden maisterin tutkintoon tähtäävä Digitaalinen liiketoiminnan kehittäminen -maisteriohjelma on osa kansallista ICT-muuntokoulutusohjelmaa. Koulutus on verkko-opetusta, ja siihen voidaan hakeutua kaikkialta Suomesta.

Etäopiskelu mahdollista eri puolilta Suomea

Hakeminen tapahtuu sähköisesti korkeakoulujen yhteishaussa osoitteessa www.opintopolku.fi. Hakuaika päättyy perjantaina 25. toukokuuta klo 15.00.

Ohjelmassa yhdistyy tietojärjestelmätieteen ja tuotantotalouden opintoja. Digitaalinen liiketoiminnan kehittäminen -maisteriohjelmaan valitaan 27 opiskelijaa.

– Opiskelija oppii kehittämään yrityksen liiketoimintaa tietojenkäsittelyn tarjoamin mahdollisuuksin erityisesti projektin johtamisen, tietohallinnon ja palveluliiketoiminnan näkökulmista, sanoo tietojärjestelmätieteen professori Tero Vartiainen Vaasan yliopistosta.

Koulutus on verkko-opetusta, ja koulutusohjelmaan voidaan hakeutua kaikkialta Suomesta.

– Verkostomainen muuntokoulutus kannustaa yliopistoja kehittämään verkkopedagogiikkaa ja etäopiskelumahdollisuuksia. Tämä on positiivinen kehityshaaste ja -harppaus myös meille opettajille, kertoo tuotantotalouden lehtori Ari Sivula Vaasan yliopistosta.

Vaasan yliopistolle 455 000 euroa ICT-muuntokoulutuksen järjestämiseen

Digitaalinen liiketoiminnan kehittäminen -maisteriohjelma on osa Väli-Suomen ICT-alan verkostomaista koulutusyhteistyöhanketta, jolle opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt neljä miljoonaa euroa. Vaasan yliopisto saa tästä 455 000 euroa. Verkostoon kuuluvat Vaasan yliopiston lisäksi Oulun yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Turun yliopisto ja Aalto-yliopisto.

– ICT-ala kärsii työvoimapulasta, mikä on yksi este Suomen talouskasvulle ja yhteiskunnan digitalisaation kehittymiselle. Pelkästään ohjelmistoalalla arvioidaan olevan valtakunnallisesti tuhansien osaajien vaje, toteaa Vartiainen.

Väli-Suomen yliopistojen yhteishankkeessa muuntokoulutetaan ensisijaisesti 275 työtöntä tai työttömyysuhan alaista ICT-alan tehtäviin. Muuntokoulutukset johtavat yliopiston ylempään korkeakoulututkintoon. Ne on tarkoitettu aiemman osaamisen uudistamiseen henkilöille, jotka ovat jo aiemmin suorittaneet korkeakoulu- tai opistoasteen tutkinnon taikka joilla on muutoin edellytyksiä suorittaa korkeakoulututkinto enintään kahdessa vuodessa.

Valinta perustuu hakijan aikaisempaan korkeakoulututkintoon ja -opintoihin, valintakoetta ei järjestetä. Haun tulokset julkaistaan viimeistään 28. kesäkuuta.

Lisätietoja:
Tuotantotalouden lehtori Ari Sivula, ari.sivula(at)uwasa.fi, p. 029 449 8314