Helinä Saarela Vaasan yliopiston dekaaniksi

KTT Helinä Saarela, 49, on nimitetty Vaasan yliopiston laskentatoimen ja rahoituksen akateemisen yksikön dekaaniksi. Hän aloittaa tehtävässä 1. marraskuuta 2018.
KTT Helinä Saarela aloittaa laskentatoimen ja rahoituksen akateemisen yksikön dekaanina 1.11.2018.

Saarela työskentelee tällä hetkellä johtajana OP Osuuskunnassa Osuuspankkien johtamisen tuki -osastolla. Hän on myös aiemmin toiminut useissa pankki- ja rahoitusalan johtamistehtävissä, muun muassa pankinjohtajana ja sijoitusjohtajana.

– Laskentatoimi ja rahoitus ovat yliopistomme perinteisiä vahvuusalueita, joita haluamme edelleen vahvistaa. Helinä Saarelalla on pitkä ja monipuolinen työkokemus rahoitussektorin johtotehtävistä. Hän on myös väitellyt rahoituksen alalta. Saarelan monipuolinen kokemus ja verkostot tuovat merkittävää lisäarvoa myös yliopiston johtoryhmän käyttöön, sanoo Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

Saarela on väitellyt kauppatieteiden tohtoriksi rahoituksen oppiaineesta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa vuonna 2014. Hänen dekaanikautensa kestää 31.12.2021 saakka.

– Olen tulossa Vaasaan erittäin innostuneena ja kiitollisena saadessani tuoda panokseni Vaasan yliopiston toimintaan. Toimintatapaani leimaa ”yhdessä olemme enemmän” -ajattelu. Se tarkoittaa, että haluan osallistaa niin henkilöstöä, opiskelijoita kuin yhteistyökumppaneitakin opetuksen ja tutkimuksen kehittämiseen. Uskon, että näin toimien pystymme yliopistona parhaiten tuottamaan hyötyä yhteiskunnalle, kertoo Helinä Saarela.

Dekaani johtaa akateemisen yksikön toimintaa, vastaa sen tuloksellisuudesta, taloudesta ja tehokkuudesta sekä toimii yksikön työntekijöiden esimiehenä. Tehtäviin kuuluu myös tieteenalojen kehittäminen ja monitieteellisten tutkimusalustojen toiminnan edistäminen. Dekaani vastaa koulutusohjelmien laadun kehittämisestä ja valvomisesta.

rehtori Jari Kuusisto, p. 029 449 8291
Helinä Saarela, p. 040 766 5245