Juhlakirja professori Riitta Viitalalle tuo näkökulmia henkilöstöjohtamiseen ja esimiestyöhön

Vaasan yliopiston henkilöstöjohtamisen professori Riitta Viitalan kunniaksi on julkaistu juhlakirja: Meidän Riitta – Tutkija, opettaja ja yhteiskunnallinen vaikuttaja. Kirja tuo oivaltavia näkökulmia hyvään henkilöstöjohtamiseen, vaikuttavaan esimiestyöhön sekä osaamisen kehittämiseen. Kirjoittajina ovat 27 Viitalan yliopistokollegaa, yhteistyökumppania ja entistä opiskelijaa.
Professori Riitta Viitalan kunniaksi tehty juhlakirja tuo oivaltavia näkökulmia hyvään henkilöstöjohtamiseen, vaikuttavaan esimiestyöhön sekä osaamisen kehittämiseen.
Juhlakirjan kirjoittivat 27 Viitalan yliopistokollegaa, yhteistyökumppania ja entistä opiskelijaa.
Kirja on vapaasti ladattavissa Vaasan yliopiston Osuva.uwasa.fi -julkaisuarkistossa.

– Halusimme tehdä juhlakirjasta Riitan näköisen. Hänen kantava ajatuksensa on ollut, että tutkimusta ei tehdä vain tutkimuksen vuoksi, vaan sillä tulee olla vaikuttavuutta ja kosketuspinta työelämään. Pyysimmekin kirjoittajiksi yliopistokollegoiden lisäksi Riitan kanssa yhteistyössä toimineita työelämän edustajia sekä entisiä opiskelijoita, kertoo tutkijatohtori Susanna Kultalahti, joka on toimittanut kirjan yhdessä yliopistotutkija Niina Koivusen kanssa.

Kirjasta löytyy kolme keskeistä teemaa: henkilöstöjohtaminen, osaamisen kehittäminen sekä johtajuus ja esimiestyö. Nämä ovat Viitalan merkittävimpiä tutkimusalueita.

– Kirja sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita saamaan piristysruiskeen henkilöstöjohtamisesta tai esimiestyön vaikuttavuudesta. Teksteistä saa vinkkejä oman esimiestyön kehittämiseen ja johtajana kasvamiseen, sanoo Kultalahti.

Kirjassa näkyy voimakkaasti Viitalan tutkimuksista tuttu aihe eli valmentava johtajuus. Valmentavan esimiehen missiona on alaisensa innostaminen, tukeminen ja motivointi mahdollisimman hyvään suoritukseen.

Valmentavan johtamisen tunnusmerkkeinä pidetään aitoa läsnäoloa, kunnioittavaa kohtaamista, kyselyä ja kuuntelemista sekä syvällistä keskustelua niin organisaation kuin yksilönkin tavoitteista ja tuloksista.  Valmentava johtaja huolehtii niin omasta, kuin työntekijöidensäkin työhyvinvoinnista”, kerrotaan juhlakirjassa Viitalan tutkimuksia siteeraten.

– Valmentava esimies ei ainoastaan tue työntekoa, vaan myös työskentelytapaa, eikä tuki koske vain seuraavaa viikkoa ja tiettyjä työtehtäviä, vaan alaisen koko uraa. Riitta Viitala on myös itse loistava esimerkki valmentavasta johtajuudesta. Hän luottaa alaisiinsa ja antaa vastuuta ja haasteita aina sopivan määrän, kehuu Kultalahti.

Riitta Viitala on työskennellyt Vaasan yliopiston johtamisen yksikössä vuodesta 1999 lähtien ja vuonna 2006 hänet nimitettiin professoriksi. Hän toimi seitsemän vuotta Johtamisen yksikön johtajana. Ennen akateemista uraansa hän toimi henkilöstön kehittämistehtävissä Suomen Postissa ja opetustehtävissä Suomen Liikemiesten kauppaopistossa, Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa ja Chydenius-instituutissa.

Viitalan uraa on leimannut into kehittää käytännön työelämää ja henkilöstöjohtamisen käytäntöjä. Tätä hän on toteuttanut tutkimushankkeiden ja yritysyhteistyön kautta sekä oppikirjoja kirjoittamalla. Tutkimuksen lisäksi hänelle on ollut erityisen tärkeää rakentaa siltaa teoreettisten opetuksen ja käytännön yritystoiminnan välille. Hänen kurssiensa opiskelijat ovat saaneet mahdollisuuden soveltaa oppimaansa eri yritysprojekteissa. Viitala onkin saanut monta opetuspalkintoa innovatiivisista ja edistyksellisistä opetusmenetelmistään.

• Niina Koivunen & Susanna Kultalahti, toim. (2019) Meidän Riitta – Tutkija, opettaja ja yhteiskunnallinen vaikuttaja. Juhlakirja professori Riitta Viitalan 60-vuotisjuhlan kunniaksi. Acta Wasaensia 419. Vaasan yliopisto.

Kirja on avoin julkaisu, jonka voi ladata luettavaksi Vaasan yliopiston Osuva-julkaisuarkistosta.

Pdf: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-857-3

Riitta-Viitala-60v-kahvit-047.jpg

Professori Liisa Mäkelä, yliopisto-opettaja Jenni Kantola, tutkijatohtori Susanna Kultalahti ja tohtorikoulutettava Ausrine Silenskyte.