Kansainvälisen liiketoiminnan tutkijat koolla Vaasassa

Vaasa Conference on International Business tuo kansainvälisen liiketoiminnan tutkijat Vaasan yliopistolle 19.-21.8. Konferenssin pääteemana on innovatiiviset liiketoimintastrategiat digitalisoituvassa maailmassa.
Iloista puheensorinaa.
Danfossin Vaasan toimipisteen johtaja Tuula Hautamäki..
Konferenssin isäntä, professori Jorma Larimo.

Vaasan yliopiston kansainvälisen markkinoinnin professori Jorma Larimo isännöi konferenssia jo 15. kerran. Avaussanoissaan Larimo toivotti osallistujat tervetulleeksi Vaasaan, Suomen toiseksi kansainvälisimpään ja kaikista energisimpään kaupunkiin. Hän iloitsi suuresti siitä, että konferenssi houkuttelee paikalle alan tunnettuja tutkijoita toistamiseen.

– Osa teistä on käynyt konferenssissa säännöllisesti 90-luvun puolesta välistä alkaen ja samalla saanut seurata Vaasan ja sen elinkeinoelämän kehittymistä johtavaksi energia-alan klusteriksi.

Avajaistilauudessa kuultiin ensimmäisenä Danfossin Vaasan toimipisteen johtajan Tuula Hautamäen esitys kansainvälisistä megatrendeistä ja niiden vaikutuksesta energia-alan yrityksiin. Hautamäki nosti esiin kolme megatrendiä, jotka erityisesti vaikuttavat energia-alan toimintaan: kaupungistuminen, sähköistäminen ja digitalisaatio.

– Ennustetaan, että 70 prosenttia maailman väestöstä asuu kaupungeissa vuoteen 2050 mennessä. On todettu, että Euroopassa rakennukset tuottavat noin 40 prosenttia kaupungin päästöistä. Tässä on meille energia-alan yrityksille mahdollisuus: teknologialla voidaan vähentää päästöjä. Me luomme nyt tulevaisuutta ja nyt on aika toimia, megatrendit ovat teknologiakehitykselle mahdollisuus.

Hautamäen jälkeen avajaistilaisuudessa kuultiin myös Vaasan yliopiston kunniatohtoria, professori Pervez Ghauria Birminghamin yliopistosta. Ghauri analysoi brexit-neuvotteluja kummankin neuvotteluosapuolen näkökulmasta, mahdollisia tulevia skenaaroita ja ennusti miltä maailma näyttää mahdollisen brexitin jälkeen. Avaussession päätti professori Jean-Francois Hennart Tilburgin yliopistosta, joka analysoi yrittäjien vs. liiketoimintamallien roolia nopeasti kansainvälistyneissä yrityksissä.

Konferenssin lämminhenkistä, tuttavallista tunnelmaa kuvaa hyvin vilkas keskustelu, joka lähti käyntiin heti ensimmäisestä puheenvuorosta. Konferenssiin on rekisteröitynyt 108 osallistujaa 17 maasta, kaukaisimmat heistä Yhdysvalloista, Kanadasta ja Japanista. Päivien aikana pidetään yhteensä 59 alustusta 20 eri sessiossa. Aiheina ovat esimerkiksi sosiaalisen median rooli yritysten kansainvälistymisessä, kulttuurillisten arvojen vaikutus kestävään kehitykseen asennoitumiseen, partnerivalinta Kiinassa, sekä pk-yritysten että monikansallisten yritysten strategiavalintojen vaikutus menestymiseen kansainvälisillä markkinoilla sekä lukuisat henkilöstöhallinnolliset kysymykset kansainvälisillä markkinoilla operoivissa yrityksissä.