Kansainväliset opiskelijat opiskelevat kesällä suomea Palosaaren kampuksella

Vaasan yliopiston kielikeskus Linginno järjestää yhteistyössä Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMOn ja opetushallituksen kanssa suomen kielen ja kulttuurin kesäkurssin kansainvälisille opiskelijoille.
Mathieu Faganin (Italia), Nikola Delicin (Serbia) ja L’udmila Sefrankován (Slovakia) mielestä suomi on kaunis ja mielenkiintoinen kieli.

Suomen kielen ja kulttuurin kurssi II B järjestetään 10.7.–31.7. 2016 Vaasan yliopistossa. Kurssille osallistuu yhteensä 48 opiskelijaa 18 eri maasta. Eniten opiskelijoita kurssille tulee tänä vuonna Venäjältä ja Saksasta. Muut kurssin opiskelijat tulevat Virosta, Puolasta, Tšekistä, Unkarista, Ukrainasta, Isosta-Britanniasta, Itävallasta, Kanadasta, Ranskasta, Yhdysvalloista, Meksikosta, Kiinasta, Latviasta, Liettuasta, Romaniasta, Slovakiasta ja Pohjoismaista.

Opiskelijat opiskelevat suomea omissa kotimaissaan joko pääaineena, sivuaineena tai vapaasti valittavina kursseina. He ovat innostuneet suomen kielen opiskelusta monista eri syistä.

- On mielenkiintoista kuulla, miten opiskelijat ovat löytäneet suomen. Monet ovat kuulleet kieltä elokuvissa tai musiikissa ja kiinnostuneet siitä, kurssisihteeri Iiris Ranta kertoo.

Mathieu Fagan Italiasta,  Nikola Delic Serbiasta ja L’udmila Sefranková Slovakiasta ovat saapuneet kurssille opiskelemaan suomea, koska kieli on heidän mielestään niin mielenkiintoinen.

- Kuulin suomea ja ihastuin siihen. Olen opiskellut sitä nyt kolme vuotta. Haaveenani on joskus opettaa suomea Serbiassa, Delic sanoo.

Kurssi sisältää 80 tuntia suomen kielen opetusta kolmen viikon aikana. Kurssin tavoitteena on vahvistaa etenkin opiskelijoiden suullista kielitaitoa ja suomalaisen kulttuurin tuntemusta, mutta kurssiin sisältyy myös kielioppia, tekstien kirjoittamista ja luetunymmärtämistä.

Kurssin aikana pidetään lisäksi luentoja suomalaiseen kulttuuriin liittyvistä aiheista, käydään Vaasan museoissa, katsotaan suomalaisia elokuvia sekä tehdään retkiä muun muassa Raippaluotoon ja Vaasan saaristossa sijaitsevaan Jannen Saluunaan.