Kansainväliset opiskelijat opiskelevat kesällä suomea Palosaaren kampuksella

Vaasan yliopiston kielikeskus Linginno järjestää yhteistyössä Opetushallituksen kanssa suomen kielen ja kulttuurin kesäkurssin kansainvälisille opiskelijoille, jotka opiskelevat suomea kotiyliopistoissaan.
Unkarilainen Bálint Kiss (vas.) ja saksalainen John Thorweihe ovat opiskelleet suomea jo vuoden.

Vuosittainen Suomen kielen ja kulttuurin kurssi järjestetään 9.7.–30.7.2019 yliopistollamme. Kurssille osallistuu yhteensä 48 opiskelijaa 17 eri maasta. Eniten opiskelijoita kurssille on saapunut tänä vuonna Venäjältä, Puolasta ja Saksasta. Muut kurssin opiskelijat tulevat Espanjasta, Georgiasta, Iso-Britanniasta, Italiasta, Latviasta, Meksikosta, Ranskasta, Romaniasta, Ruotsista, Tšekistä, Ukrainasta, Unkarista, Virosta ja Yhdysvalloista.

Kurssin opiskelijat opiskelevat suomea omissa kotimaissaan joko pääaineena, sivuaineena tai vapaasti valittavina kursseina. He ovat opiskelleet suomea yhteensä vähintään yhden lukuvuoden verran. Suomea halutaan opiskella monista eri syistä.

- Asuin Helsingissä ollessani töissä Suomen Saksan suurlähetystössä. Töissä opin suomea ja halusin oppia sitä lisää, kertoo saksalainen John Thorweihe.

Unkarilainen Bálint Kiss on ollut kiinnostunut Suomesta ja sen kielestä lähes koko ikänsä.

- Suomessa kaikki on kiinnostavaa - ilmasto, luonto ja vuodenajat. Suomen kieli on todella kaunis ja siksi niin mielenkiintoinen. Suomi ja unkari ovat hieman saman tyylisiä, ovathan ne sukulaiskieliä keskenään.

Kurssin tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden suullista kielitaitoa, kirjoitetun kielen taitoa sekä suomalaisen kulttuurin tuntemusta. Kolmen viikon kurssi sisältää lukemista, kielioppia, luentoja Suomen kulttuurista ja yhteiskunnasta, opintokäyntejä sekä vapaa-ajan ohjelmaa. Opetusta annetaan noin 85 tuntia. Ohjelmaan kuuluu lisäksi retki Raippaluotoon ja UNESCOn maailmanperintökohteeseen, saaristoretki saunoineen, suomalaiset elokuvat sekä yhteistä vapaa-ajan viettoa kurssin tutoreiden kanssa.

- Joskus suomen kieli tuntuu vaikealta. Olemme kuitenkin opiskelleet sitä vasta vuoden, joten kolmen tai neljän vuoden päästä voi olla jo ihan eri juttu, Thorweihe pohtii ja Bálint on samaa mieltä.