Kansainvälisten maisteriohjelmien hakijamäärä kasvoi huomattavasti

Vaasan yliopiston kansainväliset maisteriohjelmat kiinnostivat hakijoita ympäri maailman. Maisteriohjelmiin tuli 23. tammikuuta päättyneessä haussa 66 eri maasta yhteensä 837 hakemusta. Se on lähes 40 prosenttia enemmän kuin viime vuonna (2018: 604).
Suosituimmat ohjelmat olivat kauppatieteellisen alan International Business ja Strategic Business Development. Myös uusi tekniikan alan Smart Energy -maisteriohjelma herätti suurta kiinnostusta.

Aloituspaikkoja on tarjolla 130. Suomalaisten hakijoiden osuus oli 25 %, ja Suomen jälkeen eniten hakemuksia tuli Ghanasta, Pakistanista ja Bangladeshista.

– Olemme rakentaneet tietoisesti ja pitkäjänteisesti kansainvälisiä maisteriohjelmiamme. On hienoa nähdä, miten kovan työn tulokset kantavat hedelmää ja kansainväliset opiskelijat ovat löytäneet korkealaatuiset ohjelmamme, akateemisten palveluiden johtaja Heli Häyrynen Vaasan yliopistosta summaa.

– Laatutyön merkitys kiinnostavuuteen on kiistatonta, hän jatkaa.

Haussa oli yhteensä kuusi englanninkielistä maisteriohjelmaa kauppatieteellisellä ja tekniikan alalla. Ohjelmista suosituimmat olivat kauppatieteellisen alan International Business (277 hakijaa) ja Strategic Business Development (149 hakijaa), jotka ovat läpäisseet kansainvälisen EPAS-laatuakkreditoinnin.

Uusi tekniikan alan Smart Energy -maisteriohjelma herätti suurta kiinnostusta (108 hakijaa), ja tekniikan alan hakijamäärä kasvoi 56 % edellisestä vuodesta. Kauppatieteellisellä alalla kasvu oli 35 %.

EU/ETA-alueen ulkopuolelta hakevien määrä oli 70 % kaikista hakijoista. Suomessa korkeakoulut ovat perineet vuodesta 2017 alkaen lukuvuosimaksuja EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevilta uusilta tutkinto-opiskelijoilta. Vaasan yliopistossa lukuvuosimaksu vaihtelee 10 000–12 000 euron välillä, ja maksuvelvollisilla opiskelijoilla on mahdollisuus hakea yliopiston apurahaa, joka vapauttaa kokonaan tai osittain lukuvuosimaksusta.

Päätökset valittavista opiskelijoista tehdään maaliskuun aikana, ja opinnot alkavat syksyllä 2019.

Lisätietoja: Akateemisten palveluiden johtaja Heli Häyrynen, p. 029 449 8501