Kielikylvyn tutkimusryhmä esittäytyi ministeri Virkkuselle

Kuntauudistuksen aluekierroksella oli tänään Vaasan vuoro. Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkusen johdolla esiteltiin kuntajakoesitystä Pohjanmaan alueen kuntien edustajille. Samalla avautui Vaasan kaupungille mahdollisuus esitellä innovatiivista vaasalaista monikielisyystutkimusta.

Vaasan yliopiston Kielikylvyn tutkimusryhmä esitteli professori Siv Björklundin johdolla tutkimus- ja kehittämistyötään. FT Mari Bergroth ja apulaisrehtori, kielikylpyopettaja Britt Kaskela-Nortamo esittelivät kielikylpytutkimusta ja -opetusta.

- Kielikylpy kiinnostaa, koska tutkimustuloksemme osoittavat selkeästi, että kielikylvyn avulla saavutetaan kielitaitoisia kansalaisia, Björklund kertoo.

FT Katri Karjalainen puolestaan esitteli Vaasan yliopiston ja Åbo Akademin yhteisen kielisuunnittelun ja -pedagogiikan kehittämiskeskuksen LingVaCityn toimintaa sekä tandemtutkimusta.

- Vaasalaisten lukioiden yhteisen kampuksen myötä tandemopetus laajenee myös lukiolaisille. Vaasa siis jatkaa tandemopetuksen edelläkävijänä ja toimintaa tuetaan tutkimuksella, kertoo Karjalainen.

Kielikylvyn tutkimusryhmä