Kiertotalouden kehittäminen vaatii aikaa – Ilmastonmuutostapahtuma käynnistyi yliopistolla

Uuden ilmastonmuutoskonferenssin aloituspäivänä paneuduttiin kiertotalouden haasteisiin. Keynote-puhuja, Biolanin tuotekehitysjohtaja Hannamaija Fontell toi keskusteluun 45 vuoden kokemuksen alasta.
Biolanin tuotekehitysjohtaja Hannamaija Fontell ja VEBICin johtaja Suvi Karirinne pureutuivat kiertotalouden haasteisiin ilmastonmuutos-tapahtumassa. Kuva: Tiina Rantakoski
Ilmastonmuutos-konferenssi keräsi ensimmäisenä päivänä Vaasan yliopistolle kiertotaloudesta ja avaruusdatasta kiinnostuneita. Kuva: Tiina Rantakoski

– Yritys on ollut todellinen edelläkävijä. Orgaanisille lannoitteille ei ollut markkinoita aluksi 70-luvulla. Rekka lastattiin täyteen kanankakkaa ja ajettiin Eurooppaan etsimään markkinat, Hannamaija Fontell kertoi yrityksen historiasta.

Fontell korosti muutoksen kuluttajien ostokäyttäytymisessä olleen iso. Kiertotalouteen perustuvan liiketoiminnan kehittäminen vaatii aikaa.

– Se on maraton. On oltava valmiina kehittämään uusia tuotteita uusista raaka-aineista ja seurattava trendejä. Aina on heitä, jotka haluavat halvinta, mutta tietoisten kuluttajien määrä on kasvanut huomattavasti.

Fontell mainitsi esimerkkinä häkkikanaloissa tuotetut kananmunat, joita ei haluta enää ostaa. Sama muutos on nähtävissä puutarha-alalla, jossa halutaan eettisiä tuotteita ja luomua.

– Kuluttajat muuttavat nyt kasvihuonetuotantoa.

Biolan myy vuodessa noin kaksi miljoonaa multasäkkiä ja 45 toimintavuoden aikana on myyty noin 150 000 kompostoria. Hallituksen puheenjohtaja Pekka Kariniemi kertoi esittelyvideolla, että Kompostori on alunperin Biolanin tuotteen nimi, josta on tullut yleisnimi.

Kierrätys on epäitsekästä

Westenergyssä kiertotalousprojektia vetävä Juha Ripatti kertoi yrityksen muuntavan kierrätyskelpoisen jätteen energiaksi. Mustasaaren polttolaitoksella tuotetaan lähes puolet Vaasan alueen kaukolämmöstä.

Ripatti kertoi Suomen olevan kolmen kärjessä jätteenkierrätyksessä Euroopassa.

– Koko Euroopassa tilanne ei kuitenkaan ole hyvä, sillä joukossa on paljon maita, jotka eivät kierrätä ollenkaan.

Markkinoinnin professori Harri Luomala toi puheenvuorossaan esille, miten kuluttaminen on myös viestintää kulttuurisesti ja sosiaalisesti. Kestäviä kulutusvalintoja tekevät haluavat säästää luontoa, mutta siihen liittyy myös statuksen näyttäminen.

– Tutkimuksen mukaan kierrätystä motivoi aito epäitsekkyys. Vihreällä kuluttamisella haetaan myös omaa hyötyä ja statusta, Luomala kertoi.

Kolmipäiväinen Vaasa Climate Change Conference & Networking Forum alkoi Vaasan yliopistolla torstaina. Ohjelmasta vastasivat Vaasan yliopiston VEBIC- ja Digital Economy -tutkimusalustat.

Perjantaina on ohjelmassa muun muassa tiedettä ja paneelikeskusteluja naisten osuudesta uusiutuvien energian käytössä ja paikallisista ratkaisuista ilmastonmuutoksen torjumisessa. Päivän ohjelman järjestävät Pohjoismainen energiatasa-arvoverkosto NEEN, Luulajan teknillinen yliopisto ja Wildlife Vaasa festivaalin tukiyhdistys.

Lauantaina tapahtuma siirtyy Kulttuuritalo Fannyyn ja Vaasan pääkirjaston Draama-saliin. Ohjelmassa on ilmastonmuutokseen liittyviä luontoelokuvia, elokuvantekijöiden kohtaamisia ja nukketeatteri- ja musiikkiesityksiä.

Lisätietoja: wildlifevaasaty.fi/vccc/