Kim Bergistä Vaasan yliopiston avoimen yliopiston vuoden aikuisopiskelija

Vaasan yliopiston avoin yliopisto on valinnut vuoden 2017 aikuisopiskelijakseen vaasalaisen Kim Bergin. Vaasan keskussairaalassa röntgenhoitajana toimiva Berg suorittaa sosiaali- ja terveyshallintotieteen opintoja tavoitteenaan maisterin tutkinto hallintotieteistä. Lisäksi Berg on Vaasan kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Vaasan kaupunginvaltuuston jäsen, Tehyn päätoiminen pääluottamusmies Vaasan keskussairaalassa sekä Tehyn valtuuston ensimmäinen varapuheenjohtaja. Tällä hetkellä Berg on pääluottamusmiestehtävän vuoksi vapautettuna röntgenhoitajan tehtävästään.
Kim Berg oli hyvin otettu kunnianosoituksesta ja uskoo, että se antaa lisää potkua jatkaa opintoja eteenpäin.

Berg päätti lähteä syksyllä 2014 työnsä ohella opiskelemaan Vaasan yliopiston avoimeen yliopistoon. Kolmen lukuvuoden aikana hän on suorittanut opintoja 94 opintopisteen verran.

– Jo pitkään ajatukseni on ollut valmistua maisteriksi jonain päivänä, koska haluan laajentaa mahdollisuuksia urallani. Näen, että maisterin tutkinnolla voi hakea monipuolisesti erilaisiin hallinnollisiin tehtäviin, minkä jälkeen kyse on enää sinusta itsestäsi. Olen miettinyt opiskelemista jo vuodesta 2007 lähtien, mutta aina tuli jotain, mikä siirsi aloittamista. Viimein keväällä 2014 otin härkää sarvista ja päätin, että nyt vain aloitan.

– Uuden oppiminen on hieno asia, ja olen pitänyt myös ajankohtaisten asioiden ympärillä käytävistä keskusteluista.

Hyvällä aikataulutuksella onnistuu

Tämän vuoden aikuisopiskelijan valintakriteereissä painottuivat opintojen menestyksekäs suorittaminen sekä opintojen ja työn onnistunut yhteensovittaminen. Nämä kriteerit Berg täyttää varsin hyvin, sillä hän on tehnyt opintoja tehokkaasti, päämäärätietoisesti ja kunnianhimoisesti työn, perheen sekä kunnallis- ja järjestöpolitiikan luottamustoimien ohella. Hän ei ole tyytynyt suorittamaan opintoja rimaa hipoen, vaan arvosanat ovat erittäin hyvät.

– Suosittelen varauksetta opiskelun aloittamista myös kaikille jo aikuisiässä oleville, mutta tiedosta, että opiskeluun pitää olla valmis käyttämään aikaa. Itsestään pisteet eivät laariin ropise, Berg muistuttaa.

– Opintojen, työn, perheen ja luottamustoimien yhteensovittaminen vaatii hyvää aikataulutusta. On tärkeää varata aikaa myös oman hyvinvoinnin kannalta tärkeisiin asioihin. Ilman perheen ja isovanhempien tukea ei minulla olisi mahdollisuutta näiden kaikkien yhdistämiseen, hän jatkaa.

Kim Berg palkittiin 22. marraskuuta KnowHow-messuilla, jossa myös muut Vaasan aikuiskouluttajat palkitsivat ansioituneita opiskelijoitaan.

Lisätietoja: Kim Berg, p. 040 779 3636, kim.berg(at)vshp.fi