Lämpöä merestä

Vaasan yliopiston geoenergian tutkijat ovat asentaneet vesistölämmönvaihtimen meren pohjaan Maailmanperintöportin läheisyydessä Raippaluodossa.
Uusiutuvaa energiaa kerätään meriveden lämmöstä Maailmanperintöportti-rakennuksen lämmitykseen ja viilennykseen.

– Lämmönvaihtimen avulla rakennukseen saadaan ympäri vuoden lämmitys- ja viilennysenergiaa, joka voidaan käyttää joko suoraan hyödyksi tai ladata lähellä oleviin kalliokaivoihin, kertoo tutkimusjohtaja Erkki Hiltunen.

Yliopiston uusiutuvien energioiden tutkijat ovat olleet alusta asti mukana Raippaluodon Maailmanperintöaluetta esittelevän Maailmanperintöportin suunnitteluprosessissa. Maankuulun sillan kupeeseen ravintola Bernysin yhteyteen on rakennettu vuosien 2017-2018 aikana laajennusosa, jossa esitellään vuonna 2006 UNESCO:n maailmanperintölistalle merkittyä Merenkurkun saaristoa, kulttuuria, luontoa ja elinkeinoja. Maailmanperintöporttiin on suunnitteilla myös energia-alan näyttely. Yhtenä osa-alueena tätä näyttelyä olisi rakennuksen omat uusiutuvan energian ratkaisut.

– Vesistölämmönvaihtimen ympärille on asennettu valokuitukaapelit, joiden avulla voidaan mitata lämmönvaihtimen ympäristön lämpötilaa, kertoo projektitutkija Anne Mäkiranta.

– Näin saamme tietoa vesistölämmönvaihtimen käytöstä meressä, toistaiseksi näitä ratkaisuja on tehty vain järviin, jatkaa Mäkiranta.

– Tulevalla viikolla tutkimme laitteen lämmönsiirto-ominaisuuksia TRT-vaunun avulla, sanoo projektitutkija Tapio Syrjälä.

– Asennuksissa ja mittauksissa avustavat myös energiatekniikan jatko-opiskelijat Nebiyu Girgibo ja Mahdi Hamidi Shandiz.

Lisätietoja:
Tutkijatohtori Birgitta Martinkauppi, p. 029 449 8539, birgitta.martinkauppi(at)uwasa.fi
Projektitutkija Tapio Syrjälä, p. 029 449 8320, tapio.syrjala(at)uwasa.fi
Projektitutkija Anne Mäkiranta, p. 029 449 8302