Levónia ryhdytään uudistamaan - rehtori nimitti selvitysmiehen ja työryhmän: ”Iso tarve ...

Vaasan yliopisto ryhtyy kehittämään ja uudistamaan Levón-instituuttia. Rehtori Jari Kuusisto on nimittänyt tehtävään selvitysmiehen ja työryhmän. Selvitysmiehenä toimii Harri Niskanen, entinen kadettikoulun johtaja ja maanpuolustuskorkeakoulun hallintojohtaja. Tarkoituksena on tehdä instituutille uudistamis- ja kehittämissuunnitelma maaliskuun loppuun mennessä.
Selvitysmies Harri Niskanen (keskellä) on aloittanut tehtävänsä selvittämällä Levónin nykytilaa. Rehtori Jari Kuusisto vasemmalla ja Levónin johtaja Pekka Peura oikealla.

– Suomessa on todettu iso tarve jatkuvaan kouluttautumiseen. Olemme jo saaneet ministeriöltä rahaa tätä varten. Levón-instituutti on rajapintamme markkinoille ja työrukkasemme, joka voi toteuttaa tätä lyhytkestoista koulutusta. Haluamme ottaa kaiken irti näistä mahdollisuuksista, sanoo rehtori Jari Kuusisto.

Selvitysmies Harri Niskanen on jo aloittanut työnsä selvittämällä Levónin tämänhetkistä tilannetta.

– Ensiksi selvitään, millainen on Levónin nykytila. Sen jälkeen tarkastelemme, millaisia mahdollisuuksia Levónin kehittämiseen on ja kolmannessa vaiheessa teemme toimenpidesuosituksen ja aikataulun. Ensimmäinen vaihe päättyy ensi viikolla, toinen maaliskuun alussa ja maaliskuun lopussa koko projekti on valmis, kertoo Niskanen.

Ryhmän asiantuntijoiksi on kutsuttu Suomen yrittäjäopiston rehtori Jorma Kukkeenmäki, Management Centre of Innsbruckin professori ja rehtori Andreas Altman sekä Levón-instituutista johtaja Pekka Peura, kehittämispäällikkö Mikael Hallbäck, koulutuspäällikkö Reetta Kungsbacka ja koulutuspäällikkö Pia-Liisa Äijö.

Levón-instituutin johtaja Pekka Peura on tyytyväinen, että yliopisto näkee instituutin toiminnassa paljon potentiaalia ja mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen. Yksi tavoite on tuoda Levón lähemmäs muuta yliopistoa.

– Olemme itsekin huomanneet, että potentiaalia ja tarvetta kehittymiselle on. Kukaan ei kuitenkaan ole profeetta omalla maallaan. Saamme tätä kautta ulkopuolista näkemystä. Ensin uudistamista pohditaan strategisella tasolla ja vasta sen jälkeen mietitään sopivat toimenpiteet. Henkilökunnastamme kaksi kolmasosaa toimii ulkopuolisella rahoituksella, ja se toki sanelee paljon ehtoja, missä laajuudessa voimme liikkua.

Levón-instituutti on Vaasan yliopiston erillislaitos, edistää yksilöiden elinikäistä oppimista, tukee yritysten, julkisorganisaatioiden ja alueiden uudistamista sekä lisää niiden kilpailukykyä yliopiston painopistealueilla. Instituutti muun muassa antaa täydennyskoulusta, tarjoaa avoimen yliopiston opintoja sekä organisoi ulkopuolisella rahoituksella järjestettäviä tutkimus-, koulutus-, ja kehittämispalveluita eri yhteistyökumppaneiden kanssa.