Media-alan asiantuntijat kokoontuivat yliopistolla

Vaasan yliopistolla järjestettiin 4.–5. huhtikuuta 2014 Mediatutkimuksen päivät teemalla ”Meidän vai muiden media?". Tapahtumaan osallistui noin 130 media-alan asiantuntijaa. Konferenssin pääpuhujat olivat apulaisprofessori Shani Orgad Iso-Britanniasta ja professori John Durham Peters Yhdysvalloista.
Shani Orgad ja John Durham Peters

Perjantaina pääpuheenvuoron pitänyt Shani Orgad toimii apulaisprofessorina London School of Economics and Political Science -yliopistossa, media- ja viestintätieteiden laitoksella. Orgad pohti puheenvuorossaan median roolia uutisoitaessa maahanmuutosta, kenen ääni pääsee esille ja kenen ei.

- Maahanmuutosta viestitään usein joko ”suurena unelmana” ja toiveiden täyttymyksenä. Toisaalta taas maahanmuuttajat esitetään roistoina, jotka tulevat ja valloittavat, Orgad kertoo.

- Se, miten mistä tahansa asiasta viestitään ja uutisoidaan muokkaa meidän mielikuviamme ja mielikuvitustamme. Medialla on vahva vaikutusvalta. Nykyään esimerkiksi keskustelupalstat ja blogit tarjoavat mahdollisuuden maahanmuuttajille kertoa itse omalla äänellään ja ehdoillaan suoraan toisille maahanmuuttajille.

Orgad on julkaissut ja luennoinut runsaasti globalisaation mediarepresentoinnista, katastrofi- ja konfliktiuutisoinnista ja sukupuolesta mediassa. Tällä hetkellä hän on mukana johtamassa humanitääriseen viestintään keskittyvää tutkimusprojektia.

Lauantaina puheenvuoron piti professori John Durham Peters, joka toimii Iowan yliopiston viestinnän tutkimuksen professorina. Hän on kirjoittanut erityisesti joukkoviestinnän historiasta ja filosofiasta. Durham pohti esityksessään vuonna 1964 julkaistun Marshall MCLuhanin Understanding Media -kirjan merkitystä tämän päivän mediatutkimukselle.

Lauantaina pidettyyn paneelikeskusteluun osallistuivat Vasabladetin päätoimittaja Camilla Berggren, Pohjalaisen päätoimittaja Toni Viljanmaa, soveltavan kielitieteen professori Merja Koskela ja siirtolaisuustutkija Markku Mattila. Keskustelua vetää mediatutkija Mari Maasilta Helsingin yliopistosta. Paneelikeskustelussa pohdittiin monikulttuurisuutta ja monikielisyyttä maakunnan median näkökulmasta.

Vuoden 2014 Mediatutkimuksen päivät järjesti 40 vuotta täyttävä Media- ja viestintätieteellinen seura Mevi ry (aiemmin TOY ry) yhdessä Vaasan yliopiston viestintätieteiden oppiaineen kanssa.