Ministeri Jaakko Nummisen kirjasto Vaasan yliopistolle

Ministeri Jaakko Nummisen ja hänen puolisonsa filosofian maisteri Maija Nummisen kirjasto ja siihen liittyvä laaja lehtileikekokoelma siirtyvät lahjoituksena Vaasan yliopiston omistukseen.
Rehtori Jari Kuusisto ja Tritonian johtaja Anne Lehto kiittivät ministeri Jaakko Nummista ja hänen puolisoaan Maija Nummista lahjoituksesta.
Opetusministeriön pitkäaikaisen kansliapäällikön, ministeri Jaakko Nummisen ja hänen puolisonsa kirjakokoelma sijoitetaan tiedekirjasto Tritoniaan. Kuva: Svenna Martens
Paikalla lahjoitustilaisuudessa oli myös OKM:n kansliapäällikkö Anita Lehikoinen.
Kyösti Virrankoski, Tritonian johtaja Anne Lehto, Rehtori Jari Kuusisto, kansliapäällikkö Anita Lehikoinen ja opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen. Etualalla ministeri Numminen puolisonsa kanssa. Kuva: Matti Remes

– Olen jo monien vuosien ajan miettinyt, mihin voidaan sijoittaa suureksi paisunut kirjakokoelmamme ja katsonut, että sopivin sijoituspaikka olisi kotimaakuntani Etelä-Pohjanmaa ja siellä taas paras mahdollinen paikka Vaasan yliopisto ja tiedekirjasto Tritonia, Jaakko Numminen toteaa.

Nummisten kirjasto käsittää noin 500 hyllymetriä kotimaista ja ulkomaista kirjallisuutta, lähinnä poliittista, yhteiskunnallista ja hallinnollista kirjallisuutta. Mukana on paljon pienpainatteita ja eripainoksia. Kirjastoon liittyy noin 40 hyllymetriä käsittävä lehtileikekokoelma vuosilta 1942–2019.

– Kokoelma on niin suuri ja monipuolinen, että on vaikea asettaa jotakin etusijalle. Pidän arvossa eräitä sarjoja, kuten J.V. Snellmanin täydellistä Litteraturblad-sarjaa ja vanhan Pohjalaisen Osakunnan Joukahainen-sarjaa, Numminen mainitsee.

Nummisten kirjasto koostuu kansallisesti, maakunnallisesti ja tieteellisesti tärkeästä aineistosta, joka kiinnostaa esimerkiksi monia tutkijoita.

– Arvokas kokoelma heijastaa ministeri Nummisen elämäntyötä opetuksen ja kulttuurin saralla. Olemme hyvin iloisia, että saamme kokoelman Vaasaan, sanoo Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

– Mukana on muun muassa Vaasan yliopiston perustamista ja toiminnan käynnistämistä sisältävää aineistoa. Erityisen kiinnostavaa kirjallisuutta löytyy myös 1960-luvun korkeakoulupolitiikasta ja ylioppilasliikehdinnästä, toteaa puolestaan Tritonian johtaja Anne Lehto.

Opetusalan pitkäaikainen vaikuttaja

Jaakko Numminen on syntynyt Vaasassa vuonna 1928 ja hän on käynyt Vaasan suomalaisen lyseon. Pitkän uran virkamiehenä tehnyt Numminen toimi opetusministeriön kansliapäällikkönä vuosina 1973­–94. Hän myös johti monia sivistysjärjestöjä sekä julkaisi useita teoksia, muun muassa viisiosaisen Suomen nuorisoseuraliikkeen historian.

Maija Numminen toimi Werner Söderström Oy:n tietosanakirjojen toimituspäällikkönä ja päätoimittajana vuosina 1975—1996.

Opetusalan keskeisenä vaikuttajana Jaakko Nummisella oli merkittävä rooli myös Vaasan yliopiston ja Pohjanmaan muiden korkeakoulujen kehittämisessä.

– Seurasin opetusministeriöstä Vaasan yliopiston syntyä, ja olen saattanut osaltani vuosien mittaan edistää sen kehittymistä, Numminen sanoo.

Kirjastokokoelma tuo esille elämäntyötä

Jaakko Numminen on Vaasan yliopiston hallintotieteiden kunniatohtori vuodelta 1988. Hän myös muurasi tiedekirjasto Tritonian peruskiven vuonna 1999 ja piti tilaisuudessa puheen.

– Olen käsitellyt Vaasan yliopiston kehittämistä monissa puheenvuoroissa ja olen edelleen sitä mieltä, että Vaasa tarvitsee laaja-alaisen kaksikielisen yliopiston, jolla ovat hyvät yhteydet koko historiallisen Etelä-Pohjanmaan alueelle ja koko vanhan Vaasan läänin alueelle sekä Uumajan yliopistoon ja sitä kautta koko Skandinavian yliopistomaailmaan, Numminen painottaa.

Tritonian johtajan Anne Lehdon mukaan kirjastokokoelma tuo esille Nummisen elämäntyötä Pohjanmaan korkeakoulujen kehittämisessä ja Vaasan yliopiston perustamisessa.

– Tutkimuksellisen aineiston ohella kokoelma tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia näyttelyiden ja virtuaalisten esittelyjen toteuttamiseen eri teemoista.

Jaakko Nummisen kirjakokoelman siirtämiseen ja käyttöönottoon on saatu rahoitusta opetus- ja kulttuuriministeriöltä sekä SKR:n Etelä-Pohjanmaan rahastolta.

Kokoelmaa koskeva lahjoitustilaisuus järjestettiin perjantaina 24. toukokuuta Helsingissä. Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen piti tilaisuudessa puheen.

Lisätietoja:

Anne Lehto, johtaja, Tiedekirjasto Tritonia, p. 029 449 8500, anne.lehto@tritonia.fi