Ministeri Tiilikainen Vaasan yliopistolla: Ilmastonmuutoksessa eivät vapaaehtoiset talkoot ...

Kohti ilmastokatastrofia - vai löydämmekö ratkaisut ajoissa? oli asunto-, ympäristö- ja energiaministeri Kimmo Tiilikaisen vierailijaluennon ydinkysymys hänen vieraillessaan Vaasan yliopistolla perjantaina. Vaasan yliopiston ja VYY:n järjestämän luennon lisäksi ministeri vieraili myös Vaasan yliopiston VEBIC-tutkimusalustan energialaboratoriossa
Erikoistutkija Katriina Sirviö esitteli ministeri Kimmo Tiilikaiselle VEBICin polttoainelaboratoriota ja polttoainetutkimusta.

– Talkoitten aika on ohi. Ilmastonmuutoksen torjumisessa ei riitä, että on kuin talkoissa eli hyvät tarjoilut ja tehdään vapaaehtoisesti mitä halutaan. Nyt pitää sitoutua rankkoihin toimiin ja tehdä uhrauksia, hän muistutti kuulijoita.

Kukaan ei voi jäädä sivuun ilmastonmuutoksen torjunnasta, kaikkien pitää tehdä oma osansa.
­

– Fossiilisten energianlähteiden hulvattomasta käytöstä on päästävä eroon.

Hän muistutti myös siitä, että kyse ei ole vain energiantuotannosta. Myös materiaalien valmistus tuottaa valtaisasti päästöjä.
­

– Ainut ratkaisu tähän on vahva siirtyminen kiertotalouteen. Resursseja ei ole rajattomasti käytössä, vaan kestävän kehityksen maailma on nuukuuden maailma.

Toisaalta Tiilikainen sanoi, ettei hän myöskään politiikkona voi heittää palloa ja vyöryttää vastuuta vain kansalaisille.
­

– Vastuu isoista päätöksistä kuuluu poliittisille päättäjille, hän myönsi.

Ministeri Kimmo Tiilikainen vierailu 057a.jpg

Päästöt jälleen nousussa

Huolestuttavaa on, että maailman hiilidioksidipäästöt näyttivät aiempina vuosina kääntyvän jo laskuun, mutta viime vuonna päästöt jälleen lähtivät kasvamaan.
­

– Maat ovat antaneet lupauksia, mutta niistä huolimatta käännettä ei ole saatu aikaan. Toisaalta tulee muistaa, että  Euroopan maissa ja Pohjoismaissa tämä on toteutunut.

Yleisöstä kyseltiinkin, että miksi Suomessa, joka on jo saanut päästöjä vähenemään, ylipäätään kannattaisi torjua ilmastonmuutosta, kun Kiinassa, Intiassa ja muissa isoissa kehittyvissä maissa "ei tehdä yhtään mitään".

Tiilikaisen mukaan jokainen maa on vastuussa omista teoistaa. Hänen mukaansa on tärkeää, että olemme esimerkkinä ja siten rohkaisemme kehittyviä talouksia tekemään kunnianhimoisia lupauksia.
­

– Suomi ja Pohjoismaat ovat osoittaneet muulle maailmalle, että olemme pystyneet merkittävästi alentamaan päästöjä, vaikka tuotanto ja hyvinvointi on samaan aikaan kasvanut.

Ministeriä kiinnosti kierrätyspolttoaineeseen liittyvä tutkimus

Ennen luentoa ministeri Tiilikainen vieraili Vaasan yliopiston VEBICin (Vaasa Energy Business Innovation Centre) uusissa polttoaine- ja polttomoottorilaboratorioissa. Energiatekniikan erikoistutkija Katriina Sirviö esitteli polttoainelaboratoriota ja siellä tehtävää tutkimusta. Ministeri vaikuttikin hyvin kiinnostuneelta varsinkin kierrätyspolttoaineisiin liittyvästä tutkimuksesta.

Professori Seppo Niemi puolestaan esitteli ministerille moottorilaboratoriota, jossa ollaan mallintamassa kokonainen hybridivoimalaratkaisu vihreämmän merenkulun edistämiseksi.

Lounaalla ministeri keskusteli Vaasan yliopiston vararehtori Annukka Jokipiin ja yliopiston tutkijoiden kanssa sekä kuuli yliopiston uusimmista energiaan, kestävään kehitykseen ja kiertotalouteen liittyvistä tutkimuksta.

Ministeri Kimmo Tiilikainen vierailu 017a.jpg

Ministeri Kimmo Tiilikainen ja vararehtori Annukka Jokipii VEBICin polttoainelaboratoriossa.

Ministeri Kimmo Tiilikainen vierailu 026a.jpg

Professori Seppo Niemi (vas.) esitteli ministeri Tiilikaiselle VEBICin moottorilaboratoriota ja kertoi meneillään olevasta tutkimushankkeesta.