MUA palkitsi Nelli Eerikäisen gradun – aiheena maaseudun tulevaisuuskuvat

Vaasan yliopiston aluetieteen opiskelija Nelli Eerikäinen sai Maaseudun uusi aika -yhdistyksen vuoden 2019 gradupalkinnon. Eerikäisen gradun aiheena on maaseudun paikkaperustainen kehittäminen tulevaisuudessa.
Nelli Eerikäinen vastaanotti Maaseudun uusi aika -yhdistyksen gradupalkinnon. Kuvassa myös yhdistyksen varapuheenjohtaja Olli Lehtonen. Kuva: Katja Rinne-Koski

– Eerikäinen näkee paikkaperusteisuudelle tarvetta. Hän korostaa sisäisten ja ulkoisten tekijöiden yhteisvaikutusta, samoin kuin maaseudun ja kaupungin vuorovaikutuksen merkitystä kehitystyössä. Hän huomauttaa osuvasti, että mikään yhdistys ei yksin pysty huolehtimaan kehittämistyöstä, sanovat MUA-yhdistyksen puheenjohtaja Kaisu Kumpulainen ja lehden päätoimittaja Antti Puupponen palkintoraadin perusteluissa.

Tutkielma otsikko on ”Paikkaperustaisen kehittämisen tekijät ja näkijät. Case YHYRES-yhdistys maaseudun kehittäjänä vuonna 2030.” Tutkimusongelma kiteytyy paikkaperustaiseen maaseudun kehittämisen tulevaisuuteen ja kehittämistoimintaan vaikuttaviin tekijöihin.

– Tulevaisuudentutkimus on kiinnostanut minua, ja oli mielenkiintoista paneutua juuri maaseutujen tulevaisuuskuviin. Maaseudun kehittämiseen tutustuin jo aiemmin opinnoissani, mikä vaikutti aihevalintaan. Aiheessa motivoi myös, että valmis työ tuli alueella toimivan Leader-yhdistyksen seuraavan ohjelmakauden suunnittelun tueksi. Tutkielmasta toivottavasti hyödytään konkreettisesti, Nelli Eerikäinen kertoo.

Tulosten mukaan toimintaryhmien ja kuntien vuorovaikutus syvenee mahdollisesti tulevaisuudessa. Maaseutujen ja kaupunkien tulevaisuuden ei tarvitse leimautua vastakkainasetteluksi, vaan tulisi pikemminkin tukea vuorovaikutteisuutta.

– Tästä on helppoa olla samaa mieltä, kun ajattelee maaseutututkimuksen ja maaseudun kehittämisen keskeisiä haasteita. Eerikäisen tutkielma tuottaa kokonaisuudessaan sellaista tietoa, jota voidaan soveltaa tulevaisuuden toimintaryhmätyössä ja muussa alueellisessa kehittämistyössä, Kumpulainen ja Puupponen toteavat.

Lisätietoja:

Nelli Eerikäinen