Oivalluksia-podcast: Satelliittien satoa

Millaisia satelliitit nykyään ovat, mihin kaikkeen niitä käytetään ja voiko niiden avulla kehittää uutta liiketoimintaa? Oivalluksia-podcastin neljännessä jaksossa aiheesta kertoo digitaalisen talouden tutkimusalustan johtaja Heidi Kuusniemi.
Kuuntele Oivalluksia-podcastia. Neljännessä jaksossa johtaja, professori Heidi Kuusniemi kertoo satelliiteista ja avaruustaloudesta.

Kuusniemi on tietotekniikan – erityisesti paikantamisteknologian ja paikantamisjärjestelmien professori Vaasan yliopistossa. Hän on myös osa-aikainen satelliittipaikannuksen tutkimusprofessori Maanmittauslaitoksella.

Satelliitti ei ole nykypäivänä enää mikään hirmuisia summia maksava harvinaisuus, eikä avaruus kuulu vain suurvalloille. Maapalloa kiersi viime vuoden lopulla yli 2000 aktiivista satelliittia -  ja lisää on tulossa niin eri valtioilta kuin yksityisiltä yrityksiltäkin.

–Tällä hetkellä on käynnissä jonkinlainen satelliittien ja avaruuden käytön vallankumous. Kun satelliitit ennen olivat aika pitkälti valtiollisten toimijoiden kuten NASAn tai ESAn käsissä ja olivat isoja kalliita laitteistoja, joita käytettiin esimerkiksi avaruuden tutkimiseen, niin tällä hetkellä avaruus on kaupallistumassa kovaa kyytiä. Amerikkalaiset kaupalliset toimijat ovat lähettäneet lähiavaruuteen jo monia piensatelliitteja. Tähän on vaikuttanut muun muassa laukaisurakettien saatavuuden parantuminen ja laukaisun halpeneminen sekä teknologian kehitys, kertoo Kuusniemi

Kuusniemi johtaa EU-rahoitteista Kvarken Space Economy eli Merenkurkun avaruustalous –hanketta, jossa ideoidaan Merenkurkun alueelle liiketoimintaa, joka voisi hyötyä avaruusdatasta. Hankkeessa myös kasvatetaan osaamista avaruusteknologiaan liittyen.

– Tähän yhteyteen suunnitellaan yhdessä Vaasan yliopiston satelliitti, nimeltään KvarkenSat. Tämä maitopurkin kokoinen satelliitti on tarkoitus laukaista Kiirunasta vuonna 2022. Se tulee palvelemaan erityisesti Merenkurkun alueen toimijoita. Siihen tulee kuvantamisteknologiaa ja radioteknologiaa. Satelliitin kautta saadaan tarkasteltua meren tilaa Merenkurkussa, esimerkiksi levätilannetta. Lisäksi siihen tulee erilaisia radioteknologioita laivaliikenteen monitorointiin, sanoo Kuusniemi.

Satelliitin vastaanottoasema on jo rakennettu Vaasan yliopiston katolle ja sieltä oman satelliitin dataa tullaan jakamaan sitä alueen eri toimijoille ja kaikille kiinnostuneille.

Oivalluksia-podcast

Oivalluksia on Vaasan yliopiston uusi tiedepodcast, joka tarjoaa uutta tieteellistä tietoa, oivalluksia ja havaintoja. Podcastin jaksoissa tartutaan ajankohtaisiin teemoihin ja kiinnostaviin ilmiöihin. Keskustelemassa ovat eri alojen tutkijat. Heitä jututtaa toimittaja Miia Kahila Radio Vaasasta.

Oivalluksia-podcastia voit kuunnella: