Onnistumisen illassa ei pelätty epäonnistumista

Onnistumisen illassa täydelle Levón-salille omasta menestyspolustaan kertoivat liikemies ja yrittäjä Hjallis Harkimo sekä promoottorina tunnettu Tommi Mäki. Yrittäjiä jututtivat Vaasan yliopiston InnoLabin johtaja Mari K. Niemi ja Vaasan Yrittäjien puheenjohtaja Katja Rajala.
Liikemies ja yrittäjä Hjallis Harkimo sekä promoottorina tunnettu Tommi Mäki kertoivat yrittäjyydestään ja onnistumisistaan bisneksessä. Kuva: Riikka Kalmi

Illan teemana oli "innovaatiot ja yrittäjyys". Tilaisuudessa keskusteltiin muun muassa nuorten suhtautumisesta yrittäjyyteen, tiimityöskentelystä ja erilaisen osaamisen hyödyntämisestä sekä verkostojen merkityksestä onnistumisessa.

- Tuntuu, että nykynuorten keskuudessa on hyvä draivi yrittäjyydessä, Mäki toteaa ja viittaa siihen, kuinka yrittäjyyttä ei enää pelätä, vaan jopa ihannoidaan. Yrittäjyyden ajatellaan antavan mahdollisuuden tehdä sitä, mistä eniten pitää.

- Hyvä mittari teille kaikille on, jos tekee asiat täysillä, niin on hyvä mahdollisuus onnistua. Mitään ei saa aikaan, jos hiihtelee puolilla valoilla. Aamulla herätessä pitää olla innostunut olo, silloin tekee oikeita asioita, Harkimo lisää.

Illan aikana keskusteluissa nousivat esille rohkeus, itseensä uskominen ja tekemisen keskittäminen siihen, millä on eniten merkitystä halutun lopputuloksen saavuttamisessa. Epäonnistuminenkin on sallittu, eikä siltä voi onnistujakaan välttyä.

- Tärkeää on olla visio siitä, mihin haluaa päästä. Ei kuitenkaan haittaa, vaikka visiota muuttaisi matkalla. Eikä maailmassa myöskään ole sellaista ihmistä, joka menee aina voitosta voittoon. Ei onnistumisista voisi edes nauttia, ellei välillä epäonnistuisi, Harkimo summaa.

”Sun pitää saada muut ihmiset uskomaan siihen, mitä sä teet”

Harkimo kertoi, kuinka monia hänen ideoitaan ja hankkeitaan on kyseenalaistettu. Hän ei kuitenkaan ole näistä lannistunut. Pikemminkin ihmettelevistä kommenteista on kummunnut halu näyttää muille, kuinka tässä nyt onnistutaan.

- Saamani neuvot ovat aina olleet sellaisia, että tuota ainakaan ei kannata tehdä. Urheiluseuran ostamisenkin sanottiin olevan huono bisnes, hän naurahtaa.

Täysin yksin ei kumpikaan illan tähdistä väitä onnistuneensa. Molemmat korostivat tiimityötä ja delegointia. Hyvät verkostot ovat olleet elintärkeitä heidän urillaan.

- Verkostoituminen on yksi tärkeimpiä asioista bisnesmaailmassa. Verkostoista saa apua ja menestystä, kaikki tapahtuvat niiden avulla, Harkimo sanoo.

- Verkostot ovat olleet urallani tärkeitä. Kannattaa myös muistaa, että te saatatte itsekin olla jollekin avain eteen päin, Mäki jatkaa.

Tilaisuuden järjestivät Vaasan yliopistoseura, Vaasan Yrittäjät ja Vaasan yliopisto yhteistyössä. Onnistumisen ilta on tapahtuma, jossa voi oppia ja innostua yrityksen tai yrittäjän menestystarinasta. Tapahtumaa on järjestetty vuodesta 2016 lähtien eri teemojen kautta.

Teksti: Tiia Alkkiomäki