Opintomatkalta ymmärrystä kansainvälisen työelämän vaatimuksiin

Huawein kansainvälinen opiskelijaohjelma Seeds for the Future vei elo-syyskuussa kymmenen suomalaisopiskelijaa Kiinaan kahden viikon opintomatkalle. Vaasan yliopistosta mukana oli automaatiotekniikkaa opiskeleva Joel Reijonen. Matka toi opiskelijoille ymmärrystä kansainvälisen työelämän vaatimuksista sekä omasta osaamisesta.

Toista kertaa Suomessa järjestetty Seeds for the Future -ohjelma johdatti opiskelijat Kiinaan. Ensimmäinen viikko vietettiin kieli- ja kulttuuriopintojen parissa Pekingissä, kun taas toinen viikko sujui tutustuessa tieto- ja viestintäteknologiaan Huawein pääkonttorilla Shenzhenissä.

Vaasan yliopistossa automaatiotekniikkaa opiskeleva Joel Reijonen kertoo, että matkan isoin oivallus liittyi kulttuureihin.

- Havahduin siihen, miten tärkeää on ymmärtää vieraita kulttuureita kansainvälisessä ympäristössä. Kiinassa kulttuurierot näkyvät kaikkialla: arvoissa, aikakäsityksissä ja kohtaamisissa. Ymmärrys auttaa käsittelemään vaikeampiakin tilanteita, minkä myötä omia projekteja pääsee viemään eteenpäin.

Vaihto-opintoihin verrattuna opintomatkalla eroavaisuuksia pääsi pohtimaan muiden lahjakkaiden suomalaisopiskelijoiden kanssa. Ohjelmasta Huaweilla vastaava viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Hennariikka Andersson on tyytyväinen, että kokemus ja keskustelut auttoivat konkretisoimaan oppeja.

- Aina puhutaan kansainvälisen kokemuksen merkityksestä, mutta globaalissa työymäristössä käytännön kokemus ja kyky toimia kulttuurierojen keskellä on erittäin tärkeää, hän kertoo.

Vuoden 2017 Seeds for the Future -ohjelmaan osallistui kymmenen opiskelijaa kuudesta yliopistosta: Noora Tanska (Aalto-yliopisto), Janne Gröndahl (Aalto-yliopisto), Jani Kurki (Aalto-yliopisto), Jonne Huotari, (Helsingin yliopisto), Joni Toppari (Tampereen teknillinen yliopisto), Ville Tahvanainen (Tampereen teknillinen yliopisto), Joel Reijonen (Vaasan yliopisto), Tommi Karjalainen (Oulun yliopisto), Riikka Haataja (Oulun yliopisto) sekä Otto Jahnukainen (Jyväskylän yliopisto).

Ohjelman yhteyshenkilö Huaweilla:
Hennariikka Andersson, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, Huawei Technologies Oy, 040 845 8066, hennariikka.andersson(at)huawei.com

Lisätiedot, kuvat matkasta ja opiskelijoista:
Aapo Kuortti, Republic of Communications, 050 313 1133, aapo.kuortti(at)republic.fi