Opiskelijoita rohkaistiin maailmalle Vaasan yliopistossa

Vaasan yliopiston järjestämässä International Day -infopäivässä opiskelijat saivat tietoa mahdollisuuksista opiskella ja tehdä työharjoittelu ulkomailla.
Italialaiset Gioele Franzini ja Luca Bonisolo pitävät Vaasan yliopiston kansainvälisestä ilmapiiristä.

– Vaasan yliopistolla on hyvät yhteydet maailmaan, joita kannattaa ehdottomasti hyödyntää. Maailmalta ei voi enää piiloutua, sillä kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ovat ihmisten ja yritysten arkipäivää. Niin ulkomaiset kuin kotimaisetkin työnantajat arvostavat kykyä toimia kansainvälisessä ympäristössä, sanoo liikkuvuuspalveluiden palveluvastaava Juhani Moisio.

Vuosittain noin 270 Vaasan yliopiston opiskelijaa viettää lukukauden tai -vuoden ulkomailla opiskellen tai työskennellen. Määrä on noin kolmannes opiskelupaikan vastaanottaneista, ja Opetushallituksen vuoden 2016 tilastojen mukaan Vaasan yliopisto oli kolmanneksi aktiivisin korkeakoulu pitkissä vaihdossa (yli 3 kk). Suosituimmat vaihtokohteet ovat Italia, Kiina, Ranska, Espanja ja Saksa.

Hyviin liikkuvuuslukuihin on useita syitä.

– Yliopistomme koulutusalat ovat hyvin kansainvälisiä, ja lisäksi opettajat kannustavat opiskelijoita kartuttamaan kansainvälistä kokemusta opintojen aikana. Vaihtoon lähtö on luonnollinen osa opiskelijan arkea yliopistossamme ja siihen löytyy hyvät käytännöt ja laadukkaat vaihtoon valmistavat orientaatiot. Tärkeää on myös mahdollisuus saada vaihdossa suoritettua opintokokonaisuus tai sivuaine, jolloin vaihtoon lähtö ei viivästytä opintoja, vaan saattaa jopa jouduttaa niitä tai ainakin avaa silmiä uusille mahdollisuuksille, kertoo opiskelun ja opetuksen palveluiden päällikkö Francesca Cucinotta.

Kansainvälinen ilmapiiri houkutti

Vaasan yliopistoon saapuu vuosittain lähes 200 vaihto-opiskelijaa ulkomailta. Heitä tulee eniten Ranskasta, Saksasta, Italiasta, Kiinasta, Tsekistä ja Espanjasta.

– Vaasan yliopisto on saanut erinomaista palautetta saapuvilta vaihto-opiskelijoilta. He antavat kiitosta erityisesti laadukkaalle opetukselle, vaihtoprosessin sujuvuudelle, integraatiolle sekä koko vaihtokokemukselle, sanoo Moisio.

Vaasan yliopistossa vaihdossa olevat opiskelijat esittelevät International Day -päivässä omia korkeakoulujaan. Italialaiset Luca Bonisolo ja Gioele Franzini ovat asuneet Vaasassa kuukauden ja suorittavat kaksoistutkintoa.

– Vaasa on hyvin erilainen kuin Italian kaupungit mutta mielenkiintoinen. Tämä on pikkukaupunki, jossa on paljon opiskelijoita ja luontoa, ja meillä on hyvin positiivinen kuva kaupungista.

– Valitsimme Vaasan yliopiston, koska täällä on hyvin kansainvälinen ilmapiiri: kampuksella on ihmisiä eri puolilta maailmaa ja suomalaiset puhuvat sujuvasti englantia. Lisäksi Suomessahan on tutkitusti maailman onnellisimpia ihmisiä.

Pitkien vaihtojen ohella Vaasan yliopisto on alkanut tukea partnereidensa kesäkouluihin suuntautuvia lyhyitä matkoja, joiden pituus vaihtelee kahdesta viikosta kuukauteen.

– Kaikki eivät pysty lähtemään vaihtoon kolmeksi kuukaudeksi tai pidemmäksi ajaksi, joten siksi tarjoamme erilaisia vaihtoehtoja. Kansainvälisyys on yliopistomme strateginen painopiste, ja meille on tärkeää, että jokaisella opiskelijallamme on mahdollisuus hankkia kansainvälistä kokemusta opintojen aikana, kertoo Moisio.

Uusia ainutlaatuisia vaihtokohteita

– Vaasan yliopiston painopisteet kansainvälisessä toiminnassa ovat Yhdysvallat, Saksa ja Kiina. Nämä näkyvät myös tutkijoille ja opiskelijoille tarjottavina vaihtokohteina, selvittää akateemisten palveluiden johtaja Heli Häyrynen.

Vaasan yliopisto tekee kansainvälistä yhteistyötä useiden kumppanien kanssa, tällä hetkellä partnerikorkeakouluja on 207 kappaletta 47:ssä eri maassa. Uusia yhteistyösopimuksia on tehty erityisesti akkreditoitujen sekä hyvin kansainvälisissä rankingeissa pärjäävien tiedekorkeakoulujen kanssa esimerkiksi Indonesiassa, Perussa, Turkissa, Kroatiassa, Kiinassa ja Saksassa. Lisäksi olemassa olevien sopimusten kattavuutta pyritään laajentamaan. Neuvottelut ovat loppusuoralla Intian johtavien akkreditoitujen kauppakorkeakoulujen Indian Institute of Managementien kanssa, ja myös Yhdysvaltojen suuntaan tehdään työtä.

– Lisäksi olemme tehneet sopimuksia uusiin ja nouseviin maihin, kuten Georgiaan, Kazakstaniin ja Azerbaijaniin. Näissä maissa on talous ja yhteiskunta kehittynyt huimasti sekä valtavat luonnonvarat ja potentiaalia uusille energiaratkaisuille, mikä palvelee hyvin yliopistomme painoaloja. Yliopisto kantaa täten myös globaalia vastuuta jakaen tietoaan ja osaamistaan opiskelijoiden ja opintojen kautta, Cucinotta kertoo.