Päiväkoti- ja koululaistiimit esittelivät tiedeprojektejaan StarT-festivaaleilla yliopistolla

Vaasan yliopiston yhteydessä toimiva LUMA-keskus Pohjanmaa sekä LUMA-keskus Keski-Pohjanmaa järjestivät keskiviikkona alueellisen StarT-tiedefestarin, jossa alueen lapset ja nuoret pääsivät esittelemään lukuvuoden aikana tekemiään tiedeprojekteja niin tuomaristolle kuin suurelle yleisöllekin. Mukana oli päiväkoti- ja koululaistiimejä Vaasasta, Seinäjoelta ja Keski-Pohjanmaan Toholammilta.
Lapset ja nuoret esittelivät tiedeprojektejaan yliopistolla StartT-festareilla.

Alueelliset StarT-festivaalit ovat osa laajempaa StarT-toimintamallia, jossa opitaan tekemällä yhdessä monialaisia ja ilmiöpohjaisia projekteja. LUMA-toiminnan tavoitteena on edistää lasten ja nuorten innostusta matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opiskeluun.

Päiväkoti-ikäisten tiedeprojektissa aiheena oli muun muassa yhdistää metsän kivet ja kuvankäsittely. Alakouluikäisten projektissa koululaiset olivat suunnitelleet ja rakentaneet liikkuvia leluja kierrätysmateriaaleista.

Lapset ja nuoret saivat projektien myötä harjoitella ongelmanratkaisua, ryhmätyötaitoja sekä kaikessa tutkimus- ja kehitystyössä tärkeää asiaa eli huolellista dokumentaatiota projektipäiväkirjojen avulla. Lisäksi ryhmät olivat opetelleet kertomaan kehittelemästään tiedeprojektista yleisölle ja kilpailun tuomareille sekä tehneet mainosmateriaalia. Tiedeprosessin toteuttaminen onkin vaatinut monen eri oppiaineen taitoja.

Lisätietoa:
LUMA-keskus Pohjanmaa: Maarit Mäkelä, maarit.makela(at)uwasa.fi, p. 029 449 8449
LUMA-keskus Pohjanmaan sivut